Objectives: The Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) led speech-language pathologists (SLPs) around the world to shift their service delivery methods from face-to-face service to telepractice. This study explored the implementation of telepractice by Malaysian SLPs and determined whether there was an association between the SLPs’ perceptions of the effectiveness of telepractice and the frequency of the telepractice services provided, as well as between the use of telepractice and prior training received. Methods: Eighty-nine SLPs responded to an 18-question online survey that inquired about demographics, telepractice during the pandemic, perceptions of telepractice and prior training received. Results: Seventy-five percent of SLPs reported providing services via telepractice during the pandemic compared to 19% before the pandemic. Most SLPs who used telepractice stated that services delivered via telepractice were comparable with face-to-face services; no association was found between the frequency of providing services via telepractice and the SLPs’ perceptions of its effectiveness. They had also received some training in telepractice, although no association was found between the type of training received and the provision of telepractice services. SLPs who did not provide services via telepractice reported awareness of telepractice but described a lack of knowledge, support, and training. All SLPs expressed interest to receive more training in telepractice to enable them to provide better services. Conclusion: Malaysian SLPs demonstrated great commitment towards service provision during the pandemic, similar to SLPs in other nations. It is hoped that Malaysian SLPs continue to have positive attitudes toward telepractice with increased familiarity, use, and training. Telepractice services, undoubtedly, are here to stay.
배경 및 목적: 코로나 바이러스 감염증(COVID-19)으로 인해 전 세계의 언어치료사가 대면 접촉을 통한 중재에서 원격치료로 중재의 전달방법을 변환하게 되었다. 본 연구는 말레이시아 언어치료사의 원격치료 실시 현황을 살펴보고 원격치료 효용성에 대한 인식과 원격치료 제공빈도와의 상관관계, 원격치료 실시와 이전 교육 경험 사이의 상관관계를 살펴보고자 하였다. 방법: 총 89명의 언어치료사가 기본정보, 코로나 바이러스 감염증 상황에서의 원격치료 현황, 원격치료에 대한 인식과 과거 교육 경험 등과 관련된 18문항의 온라인 설문조사에 응답하였다. 결과: 응답자 중 75%가 코로나 바이러스 감염증 발생 기간 동안 원격치료를 실시하였는데, 이전에는 19%에 불과하였다. 원격치료를 실시한 대부분의 언어치료사는 원격진료가 대면치료만큼 효과적이라고 느꼈으나 원격치료 제공 빈도와 원격치료 효과에 대한 인식 사이에는 상관관계가 없었다. 또한 응답자들은 원격치료에 대해 일정 정도 교육을 받기는 하였으나 교육과 원격치료 제공 사이에 상관관계 역시 관찰되지 않았다. 원격치료를 제공하지 않았던 응답자도 원격치료를 알고 있다고 응답하였으나 지식, 지지, 교육 훈련이 부족하였다고 보고하였다. 모든 참여자는 대상자에게 보다 좋은 서비스를 제공하기 위해 더 많은 원격치료 관련 교육을 받는 데 관심을 표명하였다. 논의 및 결론: 말레이시아 언어치료사는 다른 나라의 언어치료사와 유사하게 팬데믹 기간 중 서비스 제공에 대해 전념을 다하였다. 말레이시아 언어치료사가 보다 향상된 친숙도, 사용, 훈련을 통하여 보다 더 긍정적인 태도를 가지게 되리라 희망하며 원격진료는 지속될 것이라 생각된다.