현대 사회에서 취향에 따른 위계적 영역은 불분명하므로 이용자들은 유행보다는 자신의 취향 및 개성을 기반으로 한 소비성향을 보이고 있으며, 자신의 가치를 부여하는 상징적인 수단으로서 뷰티 취향을 형성하고 표현하고 있다. 따라서 현재활발하게 이용되고 있는 뷰티 뉴미디어 속 뷰티 콘텐츠에서 나타난 개인들의 취향 표현 특성을 파악하는 것은 기존의 사회적 구별 수단으로서 바라보는 지배적인 취향 관점에서 벗어나 이용자들의 미적 취향 추구 및 자아 표현의 수단을 위한 능동적인 활동으로서 취향에 대한 이해를 높여줄 것이다. 이에 따라 본 연구에서는 유튜브를 중심으로 나타난 뷰티 뉴미디어취향 표현 특성에 대해 분석하였다. 문헌 연구를 통해 공통으로 나타난 취향 표현 요소 및 취향 표현방식의 분석 기준을도출하였으며, 유튜브 속 파급력이 큰 인플루언서 19명을 대상으로 실증적 빈도 분석의 사례 연구를 통해 뷰티 콘텐츠 속취향 표현 특성을 도출하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 뷰티 콘텐츠 속 뷰티 취향은 초반부에는 밝고 화사한 이미지를 선호하였다면, 후반부에서는 자연스러운 이미지를 선호하는 방향으로 변화되었다. 둘째, 유튜브 내에서는 개별 이용자의 개성적인 취향에 따른 분위기 형성을 위한 혼합적인 텍스트와 이미지의 표현방식이 활용되고 있었다. 이에 본 연구결과 도출된 취향 표현 요소 및 취향 표현방식들은 향후 개별 이용자 특성에 따라 세분되는 시장을 대상으로 한 마케팅포지셔닝 전략 및 광고 연구에 필요한 참고자료로서 제안하는 데 의의가 있다.
In modern society, the hierarchical domain according to taste is unclear, so users show consumption tendencies based on their taste and personality rather than fashion, and form and express beauty tastes as a symbolic means of giving their value. Therefore, grasping the characteristics of individuals' taste expressions in beauty new media, which are currently actively used, will enhance their understanding of taste as an active activity for users' aesthetic taste pursuit and self-expression. Accordingly, this study analyzed the characteristics of expressing beauty new media tastes that appeared mainly on YouTube. Through literature research, the analysis criteria of internal and external taste expression elements and taste expression methods commonly appeared were derived, and the characteristics of taste expression in beauty content were derived through empirical frequency analysis of 19 influencers with great influence on YouTube. The analysis results are as follows. First, the beauty taste in beauty content was changed to prefer a bright and bright image in the beginning, while the natural image was changed to prefer an image in the second half.
Second, within YouTube, mixed text and image expression methods were used to form an atmosphere according to individual users' individual tastes. Therefore, the taste expression elements and taste expression methods derived from this study are meaningful in proposing as reference materials for marketing positioning strategies and advertising research for markets that are subdivided according to individual user characteristics in the future.