COVID-19 확산을 방지하기 위해 정부기관 및 다양한 시설들은 안내서비스로봇를 이용한 비대면서비스 사례들이 늘어나고 있다. 장애인복지관 또한 인력부족, COVID-19 확산방지, 비대면서비스를 위한 안내서비스로봇의 활용이 필요하다. 하지만 장애인의 물리적, 정서적 측면 문제와 장애인 관련 안내서비스로봇의 연구와 도입사례가 부재한 상황이다. 따라서 본연구에서는 안내서비스로봇 디자인개발의 방향설정에 도움이 될 시사점을 찾기 위해 인간과 안내서비스로봇의 상호작용그리고 안내서비스로봇 디자인개발 선행연구문헌과 사례조사를 실시하였다. 장애인복지관 안내서비스로봇을 디자인개발시사점으로 “친근한 디자인”, “공평한 사용”, “자연스러운 상호작용”, “전문적인 업무수행” 4개의 디자인 고려요소를 도출하였고 각 시사점별 세부항목과 적용방안을 제안하였다. 장애인복지관에서 활용될 안내서비스로봇의 디자인과 상호작용방식에 대한 시사점을 파악하기 위해 선행연구와 사례들을 분석하였다. 본 연구에서 제안한 시사점은 장애인 관련 안내서비스로봇 디자인개발과 안내서비스로봇을 이용한 서비스개발의 기초연구로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
In order to prevent the spread of COVID-19, government agencies and various facilities are increasing the number of non-compliant services using guide service robots. Welfare centers for the disabled also need to use robots to prevent the spread of COVID-19 and expand their services. However, there are no physical and emotional problems for the disabled and research and introduction of robots related to the disabled. Therefore, in order to find suggestions for robot design development of guide service, the interaction between human and guide service robot, and the research literature and case study of robot design of guide service are carried out. The robot guide service for the disabled is used as a suggestion for design development, and the detailed items and application methods are proposed according to each suggestion point considering the design of “friendly design”, “fair use”, “natural interaction” and “professional work”. In order to understand the implications of robot design and interaction methods used in welfare centers for the disabled, this paper discusses the research and examples. The suggestion proposed in this study is expected to be used as a basic study of robot design and robot service development for the disabled.