오늘날 경험 디자인은 디자인계에서 중요한 이슈이며 생산, 기술, 판매 중심으로 연구되어오던 디자인경영 분야에서도 경험 디자인으로의 확장이 이루어지고 있다. 이에 본 연구는 디자인경영 관점에서 소비자의 경험을 분석하는 지표를 고찰하고 제시해 보는 것에 목적을 두었다. 우선 전략적, 기능적, 운영적, 경험적 디자인경영의 4단계 전략과 핵심 요소들을 살펴보고 감각, 감성, 인지, 행동, 관계의 5가지 체험요인에 관하여 논하였다. 이후, 애플(Apple)사를 대상으로 그들이 제공하는브랜드 정체성, 디자인 혁신성, 디자인 심미성, 브랜드 경험성의 4가지 핵심디자인 경영 요소들이 5가지의 체험요인에 어떠한 영향을 주는지에 대하여 번 슈미트((Bernd H. Schmitt)의 체험 평가 척도를 응용하여 조사와 분석을 진행해 봄으로써디자인경영 관점에서의 경험 분석 지표에 관하여 테스트를 해 보았다. 분석결과 애플(Apple)사의 브랜드 정체성은 소비자의 감각(Sense), 디자인 혁신성은 인지(Think), 디자인 심미성은 감성(Feel), 브랜드 경험성은 소비자들의 행동(Action)과관계(Relation)에 가장 큰 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구를 통하여 제시한 디자인경영 관점에서의 소비자 경험 분석 지표에 대한 연구는 초기단계로서 향 후 연구에서는 각 디자인경영 단계별 경험 분석 지표에 관한 연구와 브랜드 간의비교 연구를 통하여 서로의 특성과 차이점도 파악할 수 있을 것으로 기대한다.
Today, experiential design is an important issue in the design world, and it is expanding to experiential design in the design management field, which has been studied mainly in production, technology, and sales. Therefore, the purpose of this study was to consider and present indicators that analyze consumer experiences from the perspective of design management. First, the four-step strategies and key elements of strategic, functional, operational, and empirical design management were examined, and five experience factors of sensibility, emotion, cognition, behavior, and relationship were discussed. Afterwards, Apple tested the experience analysis indicators from the perspective of design management by applying Bernd H. Schmitt's experience evaluation scale to how the four key design management factors of brand identity, design innovation, design aesthetics, and brand experience affect five experience factors. As a result of the analysis, Apple's brand identity was found to have the greatest influence on consumers' senses, design innovation on perception, design aesthetics on emotion, and brand experience on consumers' behavior and relationship. The research on the consumer experience analysis index from the perspective of design management presented through this study is in its infancy, and future studies are expected to identify the characteristics and differences of each other through comparative studies between brands.