현재 산업은 제 4차 산업혁명의 장이라고 할 수 있다. 제 4차 산업혁명은 정보통신기술(ICT)과 수학, 물리학, 생물학 등의기초과학의 융합으로 이루어지는 지식혁명의 시대로 사물인터넷(IoT), 가상현실(VR), 증강현실(AR), 3D프린팅, 드론, 스마트팩토리(smart factory),자율주행자동차, 인공지능(AI), 빅데이터 분석, 로봇공학, 5G등 응용서비스 분야를 기반으로 하고 있다. 특히 5G기술은 가상현실(VR)과 증강현실(AR), 혼합현실(MR) 등의 구현을 가능하게 하였고, 인공지능, 빅데이터분석 기술들과 융합하여 메타버스라고 하는 거대한 가상세계를 구현하였다. 메타버스는 인간과 사회의 변화를 이끌어 가는새로운 패러다임으로써 메타버스 기술 발전의 가치는 인간과 사회의 새로운 필요와 욕구를 포착하고 그 것을 기술과 연결시켜 인간의 삶에 대한 편의성을 제공한다. 코로나19바이러스의 확산으로 인하여 대면활동이 제한됨에 따라 메타버스는 더욱 주목받게 되었다. 메타버스에 대하여 한마디로 정의할 수 없지만 미래가속화연구재단은 메타버스를 증강현실, 라이프로깅, 거울세계, 가상세계 나누어 설명하고 있다. 위치기반 모바일게임인 포켓몬고는 증강현실의 대표적인 사례이고 네이버의 ‘제페토’는 라이프로깅의 사례이며 구글어스는 거울세계, 로블록스는 가상세계의 대표적인 사례라고 할 수 있다. 이러한사례들을 볼 때 메타버스는 창의력을 발휘해야 하는 콘텐츠의 확보가 중요한 과제라고 할 수 있다. 포켓몬고의 원천 콘텐츠는 포켓몬으로 세계적으로 인기 있는 캐릭터이다. 따라서 메타버스 환경 속에서 캐릭터 산업의 방향성은 메타버스를 구성하는 여러 기술을 활용하여 원천 캐릭터콘텐츠의 창작에 이용하고 창작물의 다양성에 기여함으로써 그 향유영역을 확대할 수 있는 전략적 대응이 필요한 것이다.
The present industry can be said to be the field of the 4th industrial revolution. The 4th Industrial Revolution is an era of knowledge revolution made by the convergence of information and communication technology (ICT) and basic science such as mathematics, physics, and biology. Internet of Things (IoT), virtual reality (VR), augmented reality (AR), 3D It is based on application service fields such as printing, drones, smart factories, autonomous vehicles, artificial intelligence (AI), big data analysis, robotics, and 5G. In particular, 5G technology made it possible to implement virtual reality (VR), augmented reality (AR), and mixed reality (MR), and by fusion with artificial intelligence and big data analysis technologies, a huge virtual world called metaverse was realized. Metaverse is a new paradigm that leads change in humans and society, and the value of metaverse technology development is to capture new needs and desires of humans and society and connect them with technology to provide convenience for human life. As the face-to-face activities were limited due to the spread of the Corona 19 virus, Metaverse drew more attention. Although the metaverse cannot be defined in one word, the Future Acceleration Research Foundation is explaining the metaverse by dividing it into augmented reality, lifelogging, mirror world, and virtual world. Pokemon Go, a location-based mobile game, is a representative case of augmented reality, Naver's 'ZEPETO' is a case of lifelogging, Google Earth is a mirror world, and Roblox is a representative case of a virtual world. Considering these cases, it can be said that securing content that requires creativity is an important task for Metaverse. TThe source content of Pokemon Go is Pokemon, a character that is popular all over the world. Therefore, the direction of the character industry in the metaverse environment requires a strategic response to expand the range of enjoyment by utilizing various technologies constituting the metaverse to create original character contents and contributing to the diversity of creations.