The essay addresses the question of how art has an impact on human practices. It aims to shed light on how art is relevant in historical-cultural contexts and on the ways in which art is part of these contexts as a whole. In order to reach this goal, the improvisational dimension of historical-cultural practices is illuminated. Relying on the conceptual framework provided by the analysis of improvisation, the “logic of interventions” is analyzed to better understand the ways artistic practices inform non-artistic ones. It is claimed that artistic interventions are inherently bound up with recipients’ practical reactions to them in such a way that they loop back on non-artistic practices. Against this background, the social dimension of artistic interventions is thematized. Therewith, artistic interventions are concretized with regard to social structures, and the everyday aspect of artistic interventions is highlighted.
이 에세이는 예술이 인간의 실천에 어떻게 영향을 미치는가라는 문제를 논의한다. 이 글이 목표로 하는 것은 예술이 역사적-문화적 맥락 속에 어떻게 관련되어 있는지, 그리고 예술이 어떤 방식으로 이러한 맥락 전체의 일부가 되는지를 해명하는 일이다. 이 목표를 달성하기 위해, 에세이는 역사적-문화적 실천들이 포함하고 있는 즉흥성의 차원을 조명한다. 즉흥적 실행의 분석을 통해 획득한 개념적 틀에 의거하여, 이 글은 ‘개입의 논리’를 분석한다. 이는 예술적 실천이 비예술적 실천에 어떤 방식으로 영향을 미치는가를 보다 더 잘 이해하기 위해서이다. 예술적 개입은 수용자의 실천적 반응과 본질적으로 연관되어 있다. 수용자의 실천적 반응이 비예술적 실천들로 되돌아가서 영향을 미치기 때문이다. 이러한 논의를 배경으로 이 글은 예술적 개입의 사회적 차원을 주제로 토론한다. 이를 통해 사회적 구조들과 관련된 예술적 개입을 구체화하고, 아울러 예술적 개입의 일상적 측면을 강조한다.