본 논문은 라캉의 세미나 11과 세미나 14를 연결시켜 독해하는 가운데 라캉이 철학과 정신분석의 교차점에서 진리의 문제에 어떻게 접근하는가를 살펴본다. 라캉은 사유를 통해 존재에 이르려 했던 데카르트의 길이 부딪힌 아포리아 너머에서, ‘비사유의 길’, 즉 충동의 길을 통해 진리에 이르는 방법을 탐구한다. 이에 따라 프로이트는 데카르트가 발견했지만 끝까지 가기를 주저했던 길을 답파한 이론가로 재해석된다. 라캉에게 충동만족은 자연적 본능의 차원에서는 불가능한 어떤 것을 상징계 속에서 성취할 수 있는 방법으로 발견된다. 충동은 대타자의 요구(기표)를 상징적 동일시가 아닌 방법으로(즉 무의미하게) 자신의 만족을 위해 이용하기 때문이다. 충동의 작인으로서의 Ça의 자리에서 새로운 주체를 탄생시키고 무의미의 자리에서 새로운 기표를 탄생시키는 것이 분석종료이며 진리의 산출이다. 다시 말해 정신분석의 진리는 충동의 주체화와 주이상스를 담은 새로운 기표의 탄생을 의미한다.
This paper examines how Lacan approaches the problem of truth at the intersection of philosophy and psychoanalysis while reading and connecting his Seminar 11 and Seminar 14. Lacan explores the path to the truth through the “road of non-reason,” that is, the path of the drive, beyond the aporia of Descartes who tried to reach Being through thought. Accordingly, Lacan reinterprets Freud as a theorist who thoroughly followed the path discovered by Descartes, who hesitated to go to the end. For Lacan, satisfaction by drive is found in the symbolic world as a way to achieve something impossible on the level of natural instincts. This is because the drive uses the Other’s demand (signifier) for its own satisfaction in a way other than symbolic identification (i.e., meaninglessly). The birth of a new subject in the place of Ça as the agent of drive and a new signifier in the place of meaninglessness is the end of analysis and the production of truth. In other words, the truth of psychoanalysis means the subjectivization of the drive and the birth of a new signifier containing jouissance.