발터 벤야민의 철학과 저작 속에는 고유한 형태의 ‘변증법’ 내지 ‘변증법적 사유’가 관통하고 있다. 그에게 철학적 혹은 예술철학적 진리로 나아가는 유일한 통로이자 방법은 다름 아닌 변증법적 사유였다. 본 논문에서 필자는 벤야민이 철학적 사유와 글쓰기에서 실천한 변증법의 특징적 면모를 밝히고, 이것이 그의 ‘철학적 진리’ 개념과 어떻게 연관되어 있는가를 분석한다. 먼저 벤야민의 변증법적 사유가 어떻게 형성되었는가를 언어철학의 중심 텍스트라 할 수 있는 「언어 일반과 인간의 언어에 대하여」와 「번역가의 과제」를 통해서 내재적으로 재구성한다. 재구성의 목표는 두 텍스트에 나타난 변증법적 사유의 주요 특징들과 이 특징들 속에서 전개되는 사유 운동을 보여주는 데 있다. 둘째로 필자는 『독일 비애극의 원천』에서 ‘철학적 진리의 이론’으로 읽을 수 있는 「인식비판 서론」을 중심으로 벤야민이 지향하는 예술철학적 ‘진리’의 의미와 그 사상적 지향점을 해명한다. 이 과정에서 그의 변증법적 사유와 진리 이론이 내밀하게 결합해 있음이 드러날 것이다. 세 번째로 앞선 두 부분의 논의와 연관하여 「기술적 복제 가능성 시대의 예술작품」에 나타난 변증법적 사유와 예술철학적 진리의 특징을 논의한다. 벤야민을 매체이론가가 아니라 독창적인 철학자로서 보다 깊이 이해하는 것이 본 논문의 목표이다.
A unique form of “dialectic” or “dialectical thought” penetrates the philosophy and writings of Walter Benjamin. For him, dialectical thought was the only path and method leading to philosophical truth or the truth of the philosophy of art. In this paper, I elucidate the characteristic aspects of the dialectic practiced by Benjamin in his philosophical thinking and writing, and analyze how it is related to his concept of “philosophical truth.” First, how Benjamin’s dialectical thought was formed is immanently reconstructed through two early articles, “Language in General and Human Language” and “The Translator’s Task,” the central texts of his philosophy of language. The goal of the reconstruction is to clearly show the main characteristics of dialectical thinking explained in the two texts and the thought movement that develops in these characteristics. Second, I clarify the meaning of Benjamin’s philosophy of art and its theoretical intention, focusing on the “Cognition-critical Introduction,” which can be read as a “theory of philosophical truth” in The Origin of German Tragedy. In this process, it will be revealed that his dialectical thinking and the theory of truth are intimately combined. Third, in connection with the discussion of the previous two parts, the characteristics of dialectical thinking and truth of philosophy of art in “The Work of Art in the Age of its Technical Reproducibility” are discussed. The goal of this thesis is to understand Benjamin more deeply as an original philosopher, not as a media theorist.