브랜드 앱은 기업이 브랜드를 홍보하고 판매 방식을 높이며 소비자와 상호작용할 수 있는 중요한 마케팅 도구가 되고 있다. 따라서 본 연구에서는 소비자-브랜드 참여(CBE) 관점에서 브랜드 앱 이용동기가 지속적인 이용의도를 어떻게 실현하는지를 살펴보고자 한다. 이를 위해 브랜드 앱의 실용적, 쾌락적 동기 속성을 지각된 정보유용성, 사회성, 오락성으로 분류하고 이들이 CBE의 인지적, 정서적 경험에 미치는 영향을 분석하였다. 또한 CBE의 인지적, 정서적 경험이 브랜드 앱을 계속 사용하려는 의도에 미치는 영향을 확인하였다. 실증분석을 위해 자주 이용하는 쇼핑브랜드 앱을 다운받아 사용하는 모습을 회상하고, 브랜드 앱에 대한 질문에 답하도록 하였다. 모바일 쇼핑 앱 이용자 271개 표본을 이용해 검증하였다. 구조방정식 모형 분석 결과, 첫째, 브랜드 앱의 지각된 정보 유용성은 이용자의 인지적 경험에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 지각된 사회성은 이용자의 인지적, 정서적 경험에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 지각된 오락성은 이용자의 정서적 경험에 긍정적인 영향을 미치며 이는 선행연구 결과와 일치한다. 넷째, 인지적 경험은 정서적 경험에 긍정적인 영향을 미치며, 브랜드 앱에 대한 이용자의 인지적, 정서적 경험이 지속적 이용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Branded apps are becoming an important marketing tool for companies to promote brands, increase sales approaches and interact with consumers. Thus, this study is to examine how branded app usage motivation affects continuous intention to use from the perspective of consumer-brand engagement(CBE). For this purpose, we classified the utilitarian and hedonistic motivational attributes of branded apps into perceived informational usefulness, sociality, and entertainment, and analyzed how they affect the cognitive and emotional experiences of CBE. In addition, the effect of CBE's cognitive and emotional experiences on intention to continue using branded apps was verified. For empirical analysis of the research model, they recalled downloading and using a frequently used shopping brand app, and then asked them to answer questions about the brand app. It was verified using a samples of 271 mobile shopping app users. As a result of structural equation model analysis, first, the perceived informational usefulness of the brand app was found to have a positive effect on the cognitive experience of users. Second, perceived sociality was found to have a significant effect on users' cognitive and emotional experiences. Third, perceived entertainment has a positive effect on the emotional experience of users, which is consistent with the results of previous studies. Fourth, cognitive experience has a positive effect on emotional experience, and it has been found that users' cognitive and emotional experiences of branded apps have a positive effect on continuous intention to use.