본 연구의 목적은 2019 개정 누리과정 놀이운영사례집에 포함된 과학놀이 사례에서 나타난 유아들의 과학ㆍ공학적 실천을 분석하는 것이다. 2019 개정 누리과정 놀이운영사례집에수록된 150개의 놀이 사례 중 과학교육 내용과 관련된 총 29개의 활동을 미국 국가연구위원회(NRC)의 과학ᐧ공학적 실천 중 7가지 준거로 분석하였다. 분석한 결과는 다음과 같다. 놀이운영사례집의 과학 관련 놀이 활동에서 유아들은 ‘질문을 제기하고 문제 정의하기’에 가장 많이 참여하였고 ‘자료를 분석하고 해석하기’는 그 기회가 부족하였다. 본 연구의 결과는 유아의 과학ㆍ공학적 실천의 교육적 의미를 살펴보고 이를 지원하는 놀이 중심의 과학 프로그램개발의 기초자료가 될 수 있을 것으로 생각된다.
This study aimed to analyze science-related play activities in the 2019 revised Nuri curriculum play activity casebooks based on scientific and engineering practices. From the 150 play activities in the 2019 revised Nuri curriculum play activity casebooks, this study investigated 29 science-related play activities based on 7 scientific and engineering practices suggested by the National Research Council (NRC). The results of this study are as follows. In the 2019 revised Nuri curriculum case activities, young children mostly engaged in ‘asking questions and defining problems’. The children had fewer opportunities to engage in ‘analyzing and interpreting data’. The results of this study provide insights into the significance of scientific and engineering practices for young children. This study is expected to provide basic data for the development of play-based science learning for young children’s scientific and engineering practices.