본 연구는 교육부 산하기관 학교안전공제중앙회에서 제공하는 학교안전정보센터 사이트의유아안전교육 영상콘텐츠 중 생활안전교육을 중심으로 현 안전교육 영상콘텐츠의 개발 현황과콘텐츠를 평가하는 동시에 향후 우수한 유아안전교육 콘텐츠 개발 방향모색을 목적으로 한다. 이를 위해 학교안전정보센터(http://www.schoolsafe.kr)사이트 내 안전교육 자료실에 탑재되어있는 96개의 영상을 검사도구를 통해 ‘사용의 용이성’, ‘흥미성’, ‘안전교육내용의 적합성’을 분석하였으며, 수집된 자료는 연구문제에 따라 Microsoft office 365 Excel을 사용하여 유아생활안전교육 영상콘텐츠의 개발현황을 그래프로 알아보고, 점수의 평균을 기준으로 분석하였다. 따라서 학교안전정보센터에 탑재되어있는 생활안전교육 영상 개발현황과 검사도구에 따른 ‘사용의용이성’, ‘흥미성’, ‘안전교육내용의 적합성’을 살펴본 결과 각각의 항목들의 편차가 큰 것으로나타나 향후 안전교육이 「학교안전교육 실시 기준 등에 관한 고시」에 따라 법적 시수에 향응하는 양적 개발이 필요하며, 원격수업으로 미디어 콘텐츠의 요구가 증가되는 가운데 질적으로 의미 있는 유아안전 교육콘텐츠 개발연구가 필요하다는 것을 증명하였다.
This study aims to evaluate the current status and content of safety education video content, focusing on life safety education in early childhood provided by the by the School Safety Information Center Association. To this end, 96 videos installed in the safety education archives at the School Safety Information Center (http://www.schoolsafe.kr) site were analyzed using inspection tools, and the collected data were analyzed using Microsoft office 365 Excel based on the average score. As a result of examining the status of the development of the life safety education videos installed in the School Safety Information Center and the ‘easiness of use', ‘interest', and ‘compatibility’ of the safety education contents according to the inspection tools, the deviation of each item was found to be large, and quantitative development of the safety education in accordance with the 「notice on the standards for school safety education」 in the future is necessary. It is necessary to develop qualitatively meaningful content for early childhood safety education, while the demand for media content is boosted through remote classes.