본 연구의 목적은 숲 놀이와 함께한 자연명상 활동이 만 5세 유아의 자기조절능력과 창의적 그림 표현력에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다. 연구대상은 K시에 소재한 만 5세유아 20명(실험집단 10명, 비교집단 10명)이다. 실험집단과 비교집단의 유아는 모두 평일에는어린이집에서 누리과정에 기초한 보육을 받았으며, 실험집단에게는 매주 토요일 10회기의 숲놀이와 함께한 자연명상 활동을 실시하였다. 자료분석은 SPSS ver 25.0 프로그램을 사용하여두 집단 간 유의성 검증을 실시하였다. 실험 실시 전ㆍ후 두 집단의 자기조절능력과 창의적그림 표현력의 차이는 t-test검증과 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 연구결과는 숲 놀이와함께한 자연명상 활동은 만 5세 유아의 자기조절능력과 창의적 그림 표현력 향상에 긍정적인효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 유아의 자기조절능력과 창의적 그림 표현력을 향상시킬 수 있는 적절한 교수학습 방법으로 숲 놀이와 함께한 자연명상 활동이 유아교육현장에 유용하게 활용할 수 있는 교육적 가치가 있음을 나타낸다.
This study aimed to determine the effects of natural meditation activity combined with forest play on self-regulation and creative drawing expression in five-year-old children. Twenty five-year-old children (10 in the experimental group and 10 in the control group) in K City participated in this study. Both groups were given childcare based on the Nuri curriculum in a nursery on weekdays, and the experimental group participated in 10 sessions of nature meditation activities along with forest play on Saturdays. Data analysis was performed using SPSS ver 25.0 program to test inter-group significance. T-tests and ANCOVA were performed to determine the differences in self-regulation and creative drawing expression before and after the experiment in both groups. Nature meditation activity combined with forest play was found to have positive effects on self-regulation and creative drawing expressions in five-year-old children. This result demonstrates that natural meditation activity combined with forest play as a good teaching-learning method to improve self-regulation and creative drawing expression for young children has educational value that can be useful in early childhood education practice.