본 연구는 유아교육기관에 재원하고 있는 아프리카 난민 유아들의 경험을 탐색하기 위해수행되었다. 이를 위해 우리나라의 경기도 한 다문화 교실의 사례를 바탕으로 난민 유아들이유치원 교육에 참여하는 과정에서 겪게 되는 어려움이 무엇인지 살펴보았다. 연구참여자는만 3, 4세 유아 16명(난민 유아 7명, 한국 유아 9명)과 담임교사이다. 자료수집은 8개월간 진행된 현장 관찰 및 면담을 통해 이루어졌다. 연구 결과로는 첫째, 난민 유아들은 기관 활동에참여하는 과정에서 한국 유아들과 외모가 다르지만, 서로에게 점점 익숙해져 가는 경험을 하고 있었다. 둘째, 취약 계층에 있는 난민 유아들은 경제적 사정과 언어적 소통의 부재로 인해가정과의 연계가 되지 못해 어려움을 겪고 있었다. 셋째, 하늘반 난민 유아들은 신분의 제약으로 인해 교실 안ㆍ밖에서의 활동에서 소외되기도 하였다. 마지막으로, 난민 유아들은 주도성을 발휘하며 다른 유아들과 어울려 노는 모습을 보였다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 교실 속 다문화 구성원의 존재에 대해 긍정적으로 경험하며 서로의 다름을 배울 수 있는 교육기회의 제공, 난민 가정 및 유아들을 위한 다양한 지원의 필요성, 교육과정과 교사 교육의 개선 등 향후 유아 다문화 가정에 대한 이해와 실천에 대한 시사점을 제시하였다.
This study aimed to explore the experiences of African refugee children enrolled in Korean kindergartens. The participants of this study were 16 children aged 3 and 4 years(seven refugee children and nine Korean children) and a teacher in a multicultural classroom in Gyeonggi Province. The data were collected through the participant observations and interviews with children and the teacher for eight months. The main results are as follows: First, although the refugee children had different appearances from those of the Korean children, as they participated in the various activities in the classroom, they gradually became accustomed to each other. Second, refugee children had difficulties connecting with their families due to economic circumstances and lack of linguistic communication. Third, refugee children were often excluded from activities in and outside the classroom because of the restrictions of their status. Finally, the refugee children showed initiative in playtime and got along with the rest of the children. Based on the results, ways to provide educational opportunities while positively experiencing and learning through children from other cultures, the necessity for various forms of support for refugee children and their families, and ways to improve the curriculum and teacher education of multicultural education were suggested.