본 연구의 목적은 예비 유아교사의 놀이성과 창의적 태도 간의 관계에서 정서지능의 매개효과를 살펴보는 데 있다. 이를 위해 수도권에 소재한 2∼3년제 전문대학 유아교육과에 재학중인 예비 유아교사 153명을 연구대상으로 선정하였다. 연구를 위해 예비 유아교사의 놀이성, 정서지능, 창의적 태도를 측정하였고, 수집된 자료는 SPSS 22.0 프로그램을 활용해 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 예비 유아교사의 놀이성은 정서지능과 창의적 태도에 정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 예비 유아교사의 놀이성의 하위 요소인 타인지향성, 심리적 안정감, 독특성이 정서지능에 영향을 주었으며, 창의적 태도에 영향을 주는 놀이성의 하위요소는 독특성이었다. 둘째, 예비 유아교사의 정서지능은 놀이성과 창의적 태도 간의 관계에서 부분매개 역할을 하고 있음이 나타났다. 예비 유아교사의 정서지능의 하위요소인 정서활용능력과 정서조절 능력은 창의적 태도에 정적인 영향을 주고 있었으며, 예비 유아교사의 놀이성과 정서지능을 독립변인으로 함께 투입하였을 경우, 창의적 태도에 미치는 놀이성의 영향이 감소하였다. 예비 유아교사가 창의적인 태도를 형성하도록 돕기 위해서는 예비 유아교사가 새로운 상황을 긍정적으로 인식하고 즐기며, 자신의 정서를 조절하고 활용하는 능력을기를 수 있는 경험을 제공하는 것이 필요하다.
This study aimed to examine the mediating effect of emotional intelligence on the relationship between playfulness and creative attitudes of pre-service early childhood teachers. For this purpose, 153 pre-service early childhood teachers attending the Department of Early Childhood Education at a two- to three-year college located in a metropolitan area were selected as subjects. For the study, the playfulness, emotional intelligence, and creative attitude of pre-service early childhood teachers were measured, and the collected data were analyzed using SPSS 22.0 program. The results are as follows. First, the playfulness of pre-service early childhood teachers had a positive effect on emotional intelligence and creative attitude. Other orientation, psychological stability, and uniqueness, which are sub-factors of playfulness of pre-service early childhood teachers, affected emotional intelligence, and uniqueness influenced creative attitudes. Second, the emotional intelligence of pre-service early childhood teachers partially mediated the relationship between playfulness and creative attitude. The emotional utilization ability and emotional regulation ability, which are sub-elements of the emotional intelligence of pre-service early childhood teachers, were found to have a positive effect on creative attitude. When playfulness and emotional intelligence of pre-service early childhood teachers were included as independent variables, the influence of playfulness on creative attitude decreased. To help pre-service early childhood teachers form creative attitudes, it is necessary to provide the experience that pre-service early childhood teachers can recognize and enjoy new situations positively and develop their ability to control and utilize their emotions.