본 논문은 최근 새로운 패러다임으로 부상된 신유물론에 대한 이론과 사례 고찰을 통해영유아교사 전문성 연구를 위해 제공되는 탐색의 가능성과 의의를 살펴보았다. 이를 위해 신유물론 패러다임의 개념과 주요 이론을 고찰하고, 신유물론 관점을 적용한 연구사례 검토를통해 전문성을 생성하는 인간과 물질 간의 얽힘과 상호 영향을 추적하였다. 탈인간중심 일원론에 기초한 신유물론은 행위자 주체와 지식 재현에 초점을 둔 이분적 사유체계를 극복하고, 유아교육과 보육 연구에서 인간과 물질 간의 얽힘과 물질성을 드러내는 사유의 도구를 제공하였다. 신유물론 시각으로 바라본 영유아교사 전문성은 측정되거나 개념화되는 고정된 속성이 아니며, 지역적 현상 안에서 인간, 사물, 시간과 공간, 사회조직, 제도, 신념, 지식 등 다양한 물질과 관계들이 서로 얽혀 만들어내는 복잡하고 다층적인 관계적 영향력으로 간주되었다. 전문성에 대한 신유물론 접근은 기존의 연구담론과 다른 새로운 이해를 모색하고, 유아교육 및 보육의 일상 사건들에서 인간과 비인간 물질들이 구성해내는 배치와 사회물질적 생산에 대한 탐색을 제공하였다.
This paper examines the possibilities and significance of new materialistic inquiry applicable to research in early childhood teacher professionalism through a literature review and case analysis of new materialism, which has recently emerged as a new paradigm. To this end, the concepts and major theories of the new materialistic paradigm were reviewed, and the interrelated effects between humans and nonhuman matter were traced in the actualization of professionalism by reviewing research on early childhood teachers conducted from a new materialistic perspective. New materialism rooted in the perspective of post-anthropocentric monism overcame the binary system of thinking that focuses on subject agency and knowledge representation, providing early childhood education and care research with a methodological tool to disclose the entanglement and materiality of humans and matter. From the new materialistic perspective, the professionalism of early childhood teachers was conceived not as a fixed attribute that can be measured or conceptualized; rather, it was a complex, multilayered relational force produced by all kinds of materiality and relations within the entanglement that include humans, objects, time, space, social organizations, institutions, beliefs, and knowledge. The new materialism approach sought to discover a new understanding of professionalism divergent from the existing research discourses, and offered an exploration of social material production within assemblages that humans and matter constitute in daily events of early childhood education and care.