본 연구는 피감사기업의 상호변경으로 인하여 감사투입 및 감사품질이 달라지는지를 분석하였다. 구체적으로, 피감사기업이 상호변경을 수행한 경우와 그렇지 않은경우의 감사투입과 감사품질에 차이가 있는지를 분석하였으며, 상호를 변경한 기업만을 대상으로 상호변경 이전과 이후의 감사투입 및 감사품질에 차이가 있는지를 분석하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 상호변경 전후 1년을 대상으로 하여 분석한 결과상호변경 이전에는 상호를 변경한 기업과 상호를 변경하지 않은 기업 간 감사투입및 감사품질에 전반적으로 유의한 차이가 없었으나, 이후 기간에서 상호를 변경한기업일수록 감사보수가 높았다. 또한, 상호변경 기업에 대한 상호변경 전후의 차이를 분석한 결과 상호변경 이후에 유의하게 감사시간이 증가하였다. 이러한 결과를바탕으로 피감사기업이 상호변경을 수행할수록 감사인이 감사위험을 높게 평가하여 감사투입이 증가한다고 해석할 수 있다. 상호변경 전후 2년과 3년을 대상으로분석한 결과에서도 전반적으로 상호변경을 수행한 경우일수록 감사투입은 유의하게 증가하였으나, 감사품질에는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
In this study, we analyzed whether audit efforts and audit quality were affected by the company's name change. Specifically, it analyzed whether there is a difference in audit efforts and audit quality between companies that have not changed their names, and whether there is a difference in audit efforts and audit quality before and after the name change.
The results of this study are as follows. As a result of the analysis for one year before and after the name change, there was no significant difference in audit efforts and audit quality before the name change, but the audit fee was significantly higher after the name change. In addition, as a result of analyzing the difference before and after the company name change, the audit time increased significantly after the company name change. Based on these results, it can be interpreted that by changing the name of the company, auditors evaluates audit risks higher and thereby increase audit efforts. Also, in case of result of analysis for before and after two or three years, the amount of audit efforts increased significantly, but there was no significant difference in audit quality.
In this study, it was empirically analyzed that audit efforts and audit quality may change according to the change of the company name. Previous studies related to changing trade names have mainly focused on stock price responses. However, the results of this study analyzed the effect of name change from the auditor's point of view. This study suggests that auditors can provide useful information to capital market participants by conducting audits on financial statements in consideration of name changes.