본 연구의 목표는 독일 예술가이자 사상가인 클라이스트(Heinrich von Kleist, 1777-1811)와 횔덜린(Johann Chritian Friedrich Hölderlin, 1770-1843)에 대한 카시러(Ernst Cassirer, 1874-1945)의 연구를 분석함으로써 그의 문화철학에서 미학적 주체의 의미를 살펴보는 것이다. 그 연구가 미학적 주체의 의식으로서 예술가적인 의식을 연구할 수 있는 자료들을 포함하고 있기 때문이다. 미학적 주체는 실러가 주장한 온전한 인간으로서 감성과 이성이 조화를 이루는 유희적인 존재이고, 윤리적 주체를 품은 주체이다. 미학적 주체로서 예술가들은 문화의 역동적인 활동의 구성요소가 되어 한 시대의 정신과 삶을 이끌어가고, 그들이 남긴 걸작들을 통해 다음 세대의 예술가들을 자극함으로써 새로운 문화를 이끌어간다. 본 연구에서 다루어질 두 시인들은 당대의 사상 즉 칸트적 철학에 많은 영향을 받았다. 더구나 횔덜린은 셸링과 헤겔의 독일 관념론의 형성에 영향을 미쳤고 또 그들의 사상으로부터 영향을 받았다. 이러한 사상적 배경은 자연과 삶에 대한 두 시인의 가치관과 세계관에 영향을 미쳤고, 그것이 두 시인의 예술가적인 기질과 함께 작동하면서 특유의 시적 형식으로 구현됐다. 두 시인의 사상적인 발전은 동시에 예술적인 방식과 그 방향에 그대로 반영되었다. 따라서 본 연구는 두 시인의 사상적인 변화와 시형식을 살펴봄으로써 그들이 근대적 삶을 고뇌하고 인식하면서, 그리고 그것을 예술적으로 표현하면서 미학적 주체가 되는 과정을 이해하고자 하였다. 이러한 이해 속에서 카시러의 문화철학에서 문화발전의 추동력으로서 미학적 주체의 중요성을 인식하고자 하였다.
The aim of this study is to focus on the aesthetic subject in cultural the philosophy of Ernst Cassirer (1874-1945) by analyzing Cassirer’s research on the German artists Heinrich von Kleist (1777-1811) and Johann Chritian Friedrich Hölderlin (1770-1843). Cassirer’s research on Kleist and Hölderlin is useful material that can reveal the importance of the relationship between aesthetic subjects and cultural forms in his cultural philosophy, because this research contains materials that could be used to study the consciousness of the artist as an aesthetic subject and his artworks. The aesthetic subject is the perfect human being as insisted by Friedrich Schiller, a playful being in which emotion and reason harmonize, and a subject that embraces an ethical subject. As aesthetic subjects, artists lead the spirit and life of an era as a component of the dynamic activities of culture, and a new culture by stimulating the next generation’s artists through their masterpieces. The two poets covered in this study were also greatly influenced by Kantian philosophy or Deutscher Idealismus and embodied their world emotions and thoughts on life in peculiar poetic forms. Therefore, by examining the ideological changes and poetic forms of the two poets, this study tried to understand the process of becoming an aesthetic subject who agonizes and recognizes modern life and expresses it artistically. With this understanding, this study tried to recognize the importance of the aesthetic subject as a driving force for cultural development in Cassirer’s cultural philosophy.