본 연구는 1970-1990년대 한국 현대미술 논의를 물질적 실천으로서의 ‘매체’를 중심으로 다시 살피는 것을 목표로 한다. 해방 이래 한국 현대미술은 서구로부터 받아들여진 가치관과 전통의 지속·발전을 지향하는 가운데 역동적으로 전개되어 왔다. 미술 논의 또한 서구 문화 수용이나 민족·국가주의적 이데올로기를 바탕으로 하는 정체성 담론을 중심으로 전개되었다는 점에서 다르지 않다. 다만 이처럼 계보화되거나 이데올로기적인 관심사를 바탕으로 기술하는 미술사 쓰기가 과연 ‘예술이란 무엇인가’ 하는 과제에 얼마나 충실했는지는 의문이다. 그런 점에서 한국 현대미술을 새롭게 읽어내고 기술할 수 있는 가능성을 모색하는 일은 절실한 과제가 아닐 수 없다. 미술의 실천을 매체적 관점에서 살펴본다면 각 시기별로 올드미디어와 뉴미디어가 서로 뒤섞이거나 충돌하는 가운데 문화적 오브제, 산업 오브제, 자연물 또는 비물질적 물질, 신체와 행위 등 각 시기의 시대적 조건과 환경에 따라 사물과 물질들에 대한 감성적 반응이 다양하게 펼쳐지고 있음을 확인할 수 있다. 그리고 이러한 매체적 스코프를 통해 한국 현대미술이 지닌 예술적 에너지와 가치가 무엇인지에 대해 한 걸음 다가설 수 있는 새로운 가능성을 열어 줄 수 있으리라 판단된다.
This study aims to reexamine the discussion of Korean contemporary art from the 1970s to the 1990s, focusing on “mediums” as a material practice. Since liberation from Japanese colonial rule, Korean art has unfolded dynamically while pursuing the continuation and development of values and traditions accepted from the West. Discussion on art is also not much different in that it was carried out centered on the discourse of identity based on the acceptance of Western culture or ethnic and nationalist ideology. However, it is questionable how faithful the writing of art history, which was based on genealogical or ideological concerns, was to the task of “what is art?” In this regard, it is an urgent task to find the possibility to read and describe Korean contemporary art in a new way. If we look into the practice of art from the point of view of mediums, we can confirm that while old and new media were mixed or collided with each other in each period, there were various emotional responses to objects and materials according to the conditions and environment of each period, such as cultural objects, industrial objects, natural objects or immaterial substances, body and actions, etc. By understanding the scope of mediums, it will be possible to open up new possibilities for getting one step closer to the artistic energy and values of Korean contemporary art.