Liberty & Co., which opened to the public on 15 May 1875 under the name East India House, differentiated its identity and brand image from competitors in terms of goods, design, and architecture. Liberty once enticed customers into the Orient art shop, but nowadays the shop attracts people into its Tudor building in the name of history, tradition, and heritage. This study discusses spatio-temporal variations in the positioning of the shop by tracing how Liberty built its own identity from the nineteenth century to the present day. Liberty’s aesthetic ideal as a tastemaker led the company to its dual mission as an artistic retailer and art manufacturer. Liberty’s self-awareness places it on the boundary between being a shop and a museum by writing a biography of the company and visualizing its self-identity in the form of exhibitions. This article contextualizes Liberty’s position in a wider global framework, particularly in colonial and postcolonial contexts, and defines Liberty as the epitome of a dual identity. It then demonstrates how such a sense of duality plays an important role, even in the twenty-first century, in featuring Englishness and imperial nostalgia.
영국 런던에 위치한 리버티(Liberty)백화점은 1875년 5월 15일 ‘동인도하우스(East India House)’라는 이름으로 처음 문을 연 이래 상품, 디자인, 건축 요소를 통해 브랜드 이미지를 형성해 왔다. 초창기 리버티가 이국적인 상품들을 판매하는 오리엔트 아트샵으로 명성을 얻었다면, 오늘날에는 1924년에 완공된 튜더 양식의 목조 건물이 역사와 전통, 문화유산의 이름으로 방문객을 끌어모으고 있다. 본 논문은 19세기부터 21세기에 이르기까지 리버티백화점이 자기정체성을 구축해 온 방식을 시공간적 변이 속에서 살펴본 글이다. 리버티백화점은 물건을 수입·판매하는 데 그치지 않고 점차 사업을 확장하여 자체 공방에서 상품을 제작하는 전략을 통해 ‘리버티’라는 강력한 브랜드 이미지를 구축했다. 본 논문은 19세기 유미주의운동(Aesthetic Movement)의 주축이 되었던 ‘아트샵’으로서의 정체성이 오늘날까지 이어지고 있음에 주목하여, 리버티백화점이 ‘디자인사’라는 이름 아래 자신을 역사화하고 다양한 전시를 통해 일반적인 상업 공간을 넘어 백화점과 디자인 미술관 사이에 자리매김했음을 밝힌 것이다. 본 연구는 선행 연구들과 달리 리버티백화점을 제국주의와 포스트식민주의의 맥락에서 재해석한다. 리버티백화점은가장 ‘잉글랜드적(English)’인 과거, 즉 튜더 양식을 통해 리버티 브랜드의 문화적순수성과 대표성을 드러냄과 동시에 그 안에 진열된 다양한 문화권의 상품과 디자인을 통해 영제국(British Empire)이 담고 있던 ‘혼종성’의 역사를 보여준다. 이러한 리버티의 이중적 정체성은 21세기에도 유지되고 있다.