이 연구는 들뢰즈의 기계 개념을 통해 제라르 프로망제의 신구상주의 회화를 고찰한다. 잘 알려져 있듯이, 『프랜시스 베이컨, 감각의 논리』에서 들뢰즈는 '형태의 재현(구상)'과 '힘의 포착'을 대립시키면서 후자에 우위를 부여한 바 있다. 그러나 그의 프로망제론에서 우리는 구상 내부의 회화적 투쟁을 보다 적극적으로 옹호하는 다른 회화론을 발견한다. 여기서 문제는 구상 자체를 과격하게 변형시키는 것이 아니라, 색을 통해 그 속에 새로운 운동을 불어넣는데 있다. 이 운동을 설명하기 위해, 들뢰즈는 프로망제의 그림-기계를 분해하고 그것의 작동방식을 탐구하여 그것이 야기하는 효과를 밝혀낸다. 그가 보기에, 프로망제의 문제의식은 다음과 같이 요약된다. 상품 이미지들로 가득찬 세계를 방치할 것인가, 아니면 그 속에서 다른 무언가를 활성화시킬 것인가? '추하고 혐오스러운 것들' 속에 '내일의 생명을 구성할 색채적 운동'을 불어넣으면서, 프로망제는 구상 속에서 구상을 넘어서는 새로운 방식을 창조한다.
This paper aims to investigate the Nouvelle Figuration paintings of Gérard Fromanger by means of a Deleuzian concept, the machine. As is well known, in Francis Bacon, Logic of Sensation, Deleuze sets 'capture of force' against 'representation of form (figuration)', and gives priority to the former. But in his essay about Fromanger, we can find a different theory of painting that advocates pictorial struggles inside figuration more affirmatively. In this case, the point is not to extremely transform figuration, but to bring about new movements inside it through colors. To explain these movements, he disjoints Fromanger's painting-machine, explores its operation, and elucidates its effect. In his point of view, the critical mind of the painter is summarized as follows. Leave the world full of merchandise images as it is, or activate something else inside it? Imbuing ""the ugliness and the disgustingness"" with ""movements of colors which will constitute tomorrow's life,"" Fromanger creates a new way of overcoming figuration inside figuration.