연구배경
고객 관계 지향적 기업경영의 추세와 경험경제로 인한 경험디자인 학문이 대두됨에 따라 디자인 교육에 있어서도 UX디자인, 서비스디자인, BX디자인 등의 새로운 교육커리큘럼이 요구되고 있다. 또한 융합패러다임으로의 변화와 가속화되는 디자인산업 변화에 따른 대응 등을 고려할 때 고객 경험(CX)과 브랜드 경험(BX)의 융합을 통한 체계적이고 혁신적인 디자인 교육 방안의 가치를 재고해 볼 필요성이 있다. 이에 본 연구는 경험디자인 영역의 다학제 간 연구를 통해 실무적인 방안을 바탕으로 한 디자인 융합 교육 프로세스를 개발하고자 한다.
연구방법
본 연구에서는 문헌 조사를 통해 BX와 BX디자인의 차이점을 살펴보고 CX 및 BX디자인 프로세스에 대해 고찰하였다. 또한 융합디자인 교육 프로그램의 선행 연구사례를 조사하여 교육프로세스 개발의 자료로 활용하였다. 실증연구로 BX디자인 전략수립, BX의 고객경험 디자인 정립, BX디자인 개발의 세 가지의 체계에 따른 7단계의 융합교육프로세스를 고안하여 제시하였고 본 연구의 결론을 내렸다.
연구결과
고객 경험기반 교육 프로세스의 각 체계별 세부적인 단계는 BX디자인 테마 선정 - 기업의 비전과 목표파악 - 목표시장 선정 및 BX디자인 전략 수립 - 전략적 체험그리드 모형의 이해 및 분석 - 고객여정 맵을 통한 BX측면의 고객 경험의 정립 - BX 아이덴티티 디자인 개발 - BX디자인 터치포인트 개발의 7단계로 구성하여 이에 따른 교육목표, 내용 및 방법이 제시될 수 있도록 하였다.
결론
지금까지 시도되지 않은 CX와 BX의 학문 영역의 통합을 통해 디자인 교육 현장에서 구체적인 근거와 지침이 될 수 있는 구체적인 디자인 융합 교육 가이드라인을 제공함에 있어 본 연구의 의의를 발견할 수 있었다. 또한 본 연구를 기반으로 다변화하고 있는 경험디자인 분야를 창의적 사고로 발전시켜나갈 수 있는 디자인 인재를 양성하기 위한 BX디자인의 융합 교육프로그램 개발의 토대를 마련하고자 하였다.Background
As the trend of customer relationship-oriented business management and the study of experience design due to the experiential economy are emerging, new educational curriculums such as UX design, service design, and BX design are also required in design education. In addition, considering the change to the convergence paradigm and the response to the accelerating change in the design industry, it is necessary to reconsider the value of systematic and innovative design education plans through the fusion of customer experience (CX) and brand experience (BX). Therefore, this study aims to develop a design convergence education process based on practical plans through multidisciplinary research in the area of experience design.
Methods
In this study, the difference between brand experience (BX) and brand experience (BX) design was examined through literature research, and customer experience (CX) and BX design process were considered. In addition, previous research cases in the convergence design education process were investigated and used as empirical data for educational program development. As an empirical study, a 7-step convergence education process was devised and presented according to the three systems of BX design strategy establishment, BX customer experience design establishment, and BX design development, and the conclusion of this study was concluded.
Result
The detailed steps for each system of the customer experience-based education process are BX design theme selection-Company vision and goal identification-Target market selection and BX design strategy establishment-Strategic experience grid model understanding and analysis-Customer experience through customer journey map-BX Identity Design Development-BX Design Touchpoint development consists of 7 stages so that educational goals, contents and methods can be presented.
Conclusion
The significance of this study is to provide a specific guideline for design convergence that can serve as a specific basis and guideline in the design education field through the integration of the academic areas of customer experience (CX) and brand experience (BX) that have not been attempted so far. Could be found. In addition, based on this study, we tried to lay the foundation for the development of a convergence education program of BX Design to cultivate design talents who can develop the field of experiential design that is diversifying through creative thinking.