광양항은 고부가가치 클러스터 항만으로의 도약과 정부의 한국판 뉴딜 사업과 연계한 스마트 복합항만 및 항만기반시설을 확충하는 등 항만의 경쟁력을 높이고 있으나, 항만 운영에 근간이 되는 컨테이너 물동량의 실적은 저조한 상태를 보이고 있다. 이에 본 연구는 기종점 분석 및 BCG 분석을 활용하여 광양항 배후권역 내 타 항만을 이용하는 수출입 물동량 중 광양항으로 전환 가능한 물동량 및 품목을 분석하였다. 분석결과 부산항, 인천항, 평택항에서 광양항으로 전환 가능한 물동량은 총 251,938TEU이며, 중국, 베트남, 미국, 일본, 멕시코에서 수출입 중인 플라스틱과 그 제품, 보일러·기계류, 전기기기·TV·VTR 품목의 물동량 109,255TEU를 선제적으로 광양항으로 유치시키기 위해 수출입 기업리스트를 확보하여 타깃 마케팅 전략을 수립하여야 한다.Gwangyang Port is enhancing their competitiveness through the planning high value port, expansion smart complex port and port facility. But the container throughput, which is the basis for port operation, has been in poor performance.
Therefore, This study aim to revitalize container terminal in Gwangyang Port. For this goal, this study analyzed the export and import container throughput and items in hinterland that can be attracted to Gwangyang Port with O-D analysis and BCG analysis. As a result of the analysis, the total throughput of cargo in the hinterland that can be attracted from Busan, Incheon, Pyeongtaek Ports to Gwangyang Port is 251,938TEU. In addition, the items to be considered attracting preferentially at Gwangyang Port are plastics and their products, boilers and machinery and electrical equipment, that can be attracted about 110,000TEU.
In order to attract the derived volume, it seems necessary to establish a target marketing strategy by securing a company list.