최근 중국이 카보타지 완화를 통해 자국항만을 환적 거점화 하려는 움직임을 보이며 부산항이 위치한 동북아시아의 환적항 경쟁이 심화되고 있다. 본 연구는 컨조인트 분석을 통해 중국 카보타지 완화가 동북아 환적항 선정에 미치는 영향을 분석하고, 부산항 환적경쟁력 제고방안을 제안하는데 목적이 있다. 컨조인트 분석결과 환적비용(40.0%), 지리적 입지(19.0%), 운송시간(14.5%), 원양 노선수(14.5%), 수출 물동량(12.0%) 순으로 환적항 선정에 영향을 미쳤다. 시뮬레이션 분석결과, 부산항은 중국 카보타지 완화로 ‘환적비용’ 수준에 따라 환적 물동량의 56%∼73%가 감소될 것으로 예상되었다. 본 연구는 중국의 카보타지 완화가 부산항 환적물동량에 미치는 영향을 제시했다는 측면에서 학문적, 산업적, 정책적 시사점을 갖는다.
China is showing signs of making a transshipment hub of its own ports through the relaxation of cabotage, and competition for hub port in Northeast Asia is rapidly ramped up. This study is aimed at analyzing on impact of China’s cabotage relaxation to selection of transshipment ports in Northeast Asia by conjoint analysis and proposing measures to improve competitiveness of Busan Port. As a result of conjoint analysis, ‘transshipment cost’(40.0%), ‘geographical location’(19.0%), ‘transit time’(14.5%), ‘frequency of ocean routes’(14.5%), and ‘export cargo volume’(12.0%) have an influence on the selection of transshipment ports and Busan Port is expected to reduce 56%∼73% of transshipment throughput due to the relaxation of China’s cabotage. This analysis is able to provide understanding for impact of relaxation of China’s cabotage, also give the implications to academy side, industry side and policymakers.