현재 시베리아 소수 민족들을 통해 이어지고 있는 샤머니즘 신상(神象)인 옹곤은 고대로부터 오랫동안 간직되어 온 조형적 자료이다. 옹곤은 변화에 보수적인 종교미술로서 그 지역의 원형(原型, archetypes) 문화적인 특질과 조형적인 정체성을 파악할 수 있는 가장 구체적인 증거물이다. 따라서 본 연구는 옹곤의 형상을 형태심리학의 방법으로 접근하여 표면에 잘 보이지 않는 그 심층의 조형 원리를 파악해보았다. 그리고 옹곤의 형상에서 보이는 내사, 미시감, 게슈탈트 붕괴와 같은 지각 방식을 통해 시베리아 샤머니즘과 연계된 우리나라의 무속적 미의식의 원인을 유추해보았다.
옹곤은 시베리아 민족들을 수호(守護)하는 고인이 된 조상들의 영체(靈體)이다. 애니미즘과 연계된 샤머니즘의 조상 개념에 따라 산 자는 볼 수 없고 막연한 조상령을 대상으로 하였기에 옹곤 형상은 먼저 의인화의 표현 방식이 두드러졌고, 그 다음으로 사실성이 현저히 떨어진 모호함의 방식이 보였다. 옹곤의 이러한 모호함은 시각적 이해도를 안정적으로 높이는 굿 게슈탈트의 형태 원리와 반대의 목적을 갖는다. 그러한 모호함은 알 수 없는 형상에 대한 불안감과 두려움을 높이는데, 옹곤 형상은 이러한 방식으로 초자연적 행위자를 인지하게 하였다.
Ongon, the image of the spirit of shamanism that is now handed down through Siberian minorities, is a formative material that has been kept since ancient times. Ongon is a religious art that is conservative about change, and is the most specific evidence that can grasp the archetypes, cultural characteristics and formative identity of the region. Therefore, in this study, the shape of Ongon was analyzed by the method of perceptual psychology to understand its in-depth formative principle. In addition, I tried to infer the cause of Korea's unique aesthetic consciousness linked to Siberian shamanism through perceptions such as introjection, jamais vu, and Gestaltzerfall seen in Ongon's image.
Ongon targets the souls of ancestors who cannot be seen and are vague according to the concept of ancestors of shamanism linked to animism. So, in the form, the method of expression of anthropomorphism was remarkable first, followed by the method of ambiguity, which was significantly less realistic. Ongon's ambiguity has a purpose opposite to good Gestalt's principle of morphology, which stably enhances visual comprehension. Such ambiguity raises anxiety and fear of the unknown form, which in this way made the supernatural agent perceive.