본 연구는 인간과 타자 사이의 모호한 경계에서 얼굴이 삭제되고 다시 쓰고 또한 흔적들을 남기는 과정에 주목한다. 먼저 근대적 주체의 표징으로 볼 수 있는 얼굴성이 소멸해가는 양상을 분석한다. 이러한 분석은 소멸하는 얼굴의 표현들이 지속적으로 덧씌워지고, 지워지고, 다른 것으로 대체되고, 다른 것들과 뒤섞여 혼종되는 과정임을 밝히기 위함이다.
나아가 “인간의 얼굴에서 사물들의 얼굴로”라는 주제를 통해 인간의 얼굴성이 해체되는 과정이 사물들의 얼굴이 드러나는 계기임을 해명한다. 인간의 정체성은 비인간 사물과의 수많은 관계 맺음과 미끄러짐의 연속을 거치며 결국 자기동일성을 지닌 인간에게 돌아오는 것이 아니라, 비인간의 선(先)존재성, 유령과 잔해처럼 편재하는 사물의 얼굴을 확인하게 해주는 것이다. 인간과 비인간 사물의 관계성이야말로 역설적으로 사물들이 인간을 인간이 되게 만들며, 그것들이 인간을 존재하게 했다는 사실을 드러낸다.
이러한 연구는 궁극적으로 우리 앞에 도래하고 있는 새로운 인간의 모습과 더불어 그동안 은폐되었던 비인간 사물들에 관한 예술 표현의 가치를 재검토하게 해준다. 인간의 정체성에 대한 철학적 질문들은 예술의 정의, 또는 각 예술장르의 고유성에 대한 질문에도 똑같이 적용되며, 그동안 버려지고, 무용한 것이라 여겨진 것들, 망각된 것들의 미학으로 펼쳐질 것이다.
This study focuses on the process of erasing and rewriting faces, and leaving traces at the vague boundary between humans and others. First, we analyze how faciality as a sign of the modern subject is disappearing. This analysis is to reveal that the expressions of faces are continuously overlaid, erased, replaced with something else, and mixed with others.
Furthermore, the theme of “from human face to the face of things” explains that the process of the deconstruction of human faciality is an opportunity for the face of things to appear. Human identity does not return to humans with self-identity after going through a series of numerous relationships and slips with nonhuman things, but rather confirms the pre-existence of the nonhuman and the faces of things that are omnipresent like specters and remains. The relationship between human and nonhuman things paradoxically reveals the fact that things make humans human, and they make humans exist.
This study ultimately allows us to reexamine the value of artistic expressions about nonhuman things that have been concealed, along with the new human figure that is coming before us. Philosophical questions about human identity are applied equally to questions about the definition of art or the properties of each art genre, and it leads to an aesthetics of things that have been abandoned, considered useless, and forgotten.