본고에서는 ‘열려진 영화론’의 관점에서 <성냥팔이 소녀의 재림>을 분석하고 그 의미를 해석하였다. 장선우에 따르면 ‘열려진 영화’는 폐쇄된 구조를 통해 관객이 영화 서사에 몰입함으로써 감정을 배설하고 소비하는 기존 영화와 달리, ‘낯설게 하기’ 기법을 통해 영화의 흐름에 개입하고 참여하게 함으로써 관객의 변화를 꾀하는 것이 핵심이다. <성냥팔이 소녀의 재림>은 엔딩의 다변화를 통해 서로 다른 결말 선택이 가능함으로써 관객의 능동성을 강화한다. 또한 자막을 통해 관객에게 직접적으로 말을 걺으로써 영화에 메타적 시선을 추가하고, 다양한 작품을 인용·참조하여 중심이 아닌 주변적인 것에 끊임없이 관심을 두게 한다. 그리고 가상현실과 실제현실을 착종하여 혼란을 가중함으로써 관객이 인식적으로 영화에 ‘참여’하게끔 한다. 그렇다면 이러한 ‘열려진 영화’의 기법을 통해 궁극적으로 관객의 변화를 유도하고자 한 지점은 무엇일까. 이것은 영화 속 ‘시스템’의 존재에 그 비밀이 숨겨져 있다. 즉 실제현실과 가상현실, 제3의 세계를 막론하여 편재하는 ‘시스템’의 존재, 그리고 ‘시스템’의 폭력에 순응화된 인간의 모습을 통해, 사회를 지배하는 시스템 일반에 대한 경각심을 불러일으킨다는 것이다. 시스템의 지배와 인간소외에 대한 이러한 문제의식은 장선우의 실질적 데뷔작 <성공시대>에도 엿보이는 것으로, ‘열려진 영화’의 기법과 함께 장선우 영화세계의 연속성을 논할 수 있는 단서를 제공한다.This thesis deals with Resurrection of the Little Match Girl (2002) in the view of the open film theory presented by Jang Sunwoo in the 1980’s. According to this theory, contrasted to the consumptive film which asks subordinate relation between object and audience, the open film asks the audience involve in the film relating objects and audience horizontally and aims at changing people and society. In Resurrection of the Little Match Girl many techniques of the open film are used such as multiple endings, addressing to the spectators through subtitles, referring to many films such as Leon, Matrix, True Romance, etc. In addition, spectators are asked to participate in the film, distinguishing actual reality from virtual reality. Then what is the purpose of these techniques of the open film? It is related with the existence of the ´system´ in this film: ´System´ is omnipresent in actual reality, virtual reality and the 3rd world, in which people adapt themselves to the violence of the ´system´ and experience human isolation. Through this, this film gives warning against the system and human isolation, which appeared in the Director Jang’s actual debut film, the Age of Success. So we can say that the theme of warning against system and human isolation is repeated in Jang’s films, along with the techniques of the open film.