일제에 의한 국민연극 기획의 첫 단계는 신극단 해체였다. 동경학생예술좌 좌원들을 좌익혐의로 검거하고, 극연좌 구성원들도 이들과 연루되었다는 혐의를 받게 되면서 신극단의 활동은 전면 중단된다. 식민지 조선에서의 신극단 해체 과정은 일본의 신극단 해체 과정과도 연관된 것이었다. 경성지방검사국 조서인 「東京學生藝術座員ノ檢擧取調ニ關スル件」과 신쿄 신쓰키지 해산에 관여한 경시청 특고과장의 「新協·新築地两劇団解散のこと」에는 신극단들이 과거에 좌익사상을 드러내는 공연을 하여 관객들을 선동했다는 혐의가 기록되어 있다. 주목되는 것은 동경학생예술좌 단원들이 좌익사상을 가졌다고 본 근거가 일본의 좌익극단인 신쿄·신쓰키지의 공연을 관람했다는 것이다. 동경학생예술좌 좌원들에 대한 검거에 이어 일본의 신쿄, 신쓰키지 단원들도 대거 검거되면서 일본의 신극단 활동도 중단된다. 좌익연극을 했다는 혐의로 신극단을 해체한 것은 국민연극 기획의 첫 단계였다. 좌익혐의를 붙여 식민지조선과 일본의 신극단 활동을 중단시킨 것은 더 이상 신극단을 허용하지 않겠다는 것이며, 국민연극을 신극의 자리에 위치시키기 위한 국민연극 기획의 첫 단계이기도 했다. 강압을 동원한 자발이라는 형태로 신극단을 해체하고, 신극인들이 중심이 되어 국민연극을 전개하게 해서 신극의 자리에 국민연극을 위치시키려는 한 것이다. 흥행극단으로는 새로운 연극문화를 수립하는 것이 불가능하다고 판단해서 신극인을 동원하여 국민연극을 기획했고 실현하기로 한 것이다.The first step in planning that national theater by Japanese Imperialism is the dissolution of new theater company. Tokyo Students Art Association member of a theater company is arrested for charge left wing. And as members of Gukyeonjwa are also accused of being involved with them, the activities of the new theater group are suspended. The process of disorganization the new theater in Colonial Korea is also related to the dismantling process of the new theater company in Japan.
The reason that the members of the Tokyo Students Art Association were accused of left wing was that they had watched a performance by Japanese left-wing theater companies Shinkyougekidan and ShinTsukijigekidan. Following the arrest of the members of the Tokyo Students Art Association, members of Shinkyo and Shinsukiji in Japan were also arrested for problems in <Daibutsukaigen> performance. To interrupt the activities of the 「new theater company」 in Colonial Korea and Japan by accusing them of the left meant that they would no longer allow them. It was also the first step in planning the national theater to place the national theater in the new theater.