본고는 1970~80년대 한국의 민주화운동과 연계 속에서 이루어진 연행예술운동의 공연 텍스트에서 여성 재현 양상의 변화를 추적하고 그 의미를 규명하고자 한다. 본고의 문제의식은 당대의 연행예술운동 공연을 통해 모색된 민주의 지평을 젠더 정의을 통해 규명하는 것에 있다. 이는 창작 주체에 국한되는 것이 아닌 공연의 기획자와 관객, 민중운동의 목적성이 교차하며 만들어진 공연들 안의 젠더 정의를 재조명 함으로써 당대 이루어진 공공의 선에 관한 모색과 실천의 의미를 현재화하는 것과 관련된다.
여성이 민중의 이름으로 응시의 대상이 될 수도 있다는 점, 당사자성과 고통에 대한 감수성, 그리고 차이를 넘어선 만남이 젠더 정의의 차원을 다른 방식으로 승격시키는 주요한 계기가 되었다는 점이 본 연구가 주력하여 밝히고자 하는 점이다. 이에 본고는 젠더 정의의 관점에서 해당 시기 공연들의 감각을 재조명하는 것이 유효한 차원이라고 상정하고 시기별로 나타났던 여성 재현 양상의 특이점을 밝혔다. 초창기 연행예술운동 텍스트에서 젠더 의제는 가시화되지 못했고 오히려 여성의 섹슈얼리티가 반체제 운동의 집단적 카타르시스와 민중주의에 의해 왜곡되는 현상을 보이기도 했다. 이는 비단 시기의 문제가 아니었다. 1980년대에는 민중운동 내의 노동운동 기획의 규범성이 강화되면서 목적론적 노동 담론과 젠더 의제가 불균질하게 교차하는 모습을 보이기도 했다. 그럼에도 1980년대 중후반 여성노동 사례극은 현장의 목소리를 반영하는 과정에서 ‘미시적인 차원’으로 보이는 제재의 반영과 변화된 표현의 방식을 통해 동시대의 불평등과 모욕이 착종된 중요한 장면들을 담아내었다.
이처럼 1970~80년대 연행예술운동 공연 텍스트에서 나타난 젠더 정의의 차원은 민중주의 혹은 노동자의 규범적 재현과 길항관계를 갖는 한편, 현장과의 만남을 통해 갱신되는 모습을 보여준다. 현장의 고통과 당사자의 목소리에 대한 감수성을 기반으로 갱신된 젠더 정의의 차원은 계층 그리고 운동론적 목적의 차이를 넘어선 만남이라는 공연-집회를 통해 가능했던 민주주의에 대한 모색의 성숙한 한 지평을 보여준다.This paper seeks to trace the change in the representation of women in the performance texts of the performing arts movement in connection with the Korean democratization movement in the 1970s~80s and to clarify the meaning. The problem consciousness of this paper is to clarify the democratic horizons that appeared in the performance texts of the performing arts movement of the time in terms of gender justice. This is because if the texts are recontextualized in terms of gender justice, it is subdivided in the discourse of identity of the anti-regime Minjung movement, but it is possible to re-examine the aspects of democracy that were sought in a valuable way through the style of “performance”. This is not limited to the subject of creation, but is related to presenting the meaning of seeking and practicing the public good of the time by re-examining the definition of gender in the performances created by intersecting the purpose of the performance's planner, audience, and Minjung movement.
This study focuses on the fact that women may be subject to the test in the name of Minjung, the sense of patience and pain, and the fact that meeting beyond differences served as a major opportunity to promote the level of gender justice in a different way. It is a point. Therefore, this paper assumes that it is an effective dimension to re-examine the sense of performances of the period from the viewpoint of gender justice, and reveals the peculiarity of the female representation pattern that appeared in each period. In the texts of the performing arts movement in the early years, the gender agenda was not visible, and rather, women's sexuality was distorted by the collective catharsis and popularism of the anti-regime movement. This wasn't just a matter of timing. In the 1980s, as the normativeness of the planning of the labor movement within the people's movement was strengthened, the teleological discourse of labor and the gender agenda were unevenly intersected. Nevertheless, the renewal of gender justice shown in the case drama of women's labor in the mid- to late 1980s is an important scene in which contemporary inequality and insults are infested through the reflection of sanctions seen as a 'microscopic dimension' in the process of reflecting the voices of the field and the changed way of expression. I put them in.
As such, the dimension of gender justice, which appeared in the performance texts of the performing arts movement in the 1970s and 1980s, has an antagonistic relationship with the normative representation of populism or workers, and shows renewed through encounters with the field. The updated dimension of gender justice based on the pain in the field and the sensitivity to the voice of the person concerned shows a mature horizon of the search for democracy that was possible through the performance-meeting, which is a meeting beyond the difference between class and kinetic purposes.