연구배경 : 학령기 아동의 인지발달에 영향을 미치는 교육은 학교에서 이루어지는 형식교육과 생활현장에서 이루어지는 비형식교육으로 나누어 생각할 수 있다. 비형식교육은 존 듀이의 경험 중심적 교육론과 맥락을 같이하여, 경험을 통하여 학습하게 되는 교육이며 누네스 등(Nunes et al., 1985)은 비형식교육의 학습효과에 대하여 실험조사한 바가 있다. 교육 방법에 따라 학습 효과가 다르게 나타날 수 있다는 사실을 배경으로, 본 연구에서는 2014년부터 서울시 주관으로 진행되어온 ‘꾸미고 꿈꾸는 화장실 사업’중, 2018년 4월부터 11월까지 진행되었던 서울 K초등학교 참여디자인 사례의 아동 참여디자인 활동의 미술교육적 효과를 분석하여 차후 참여디자인 활동에 교육적 효과를 높일 수 있는 방향을 제시하고자 한다.
연구방법 : 본 연구는, 첫 번째, 이론적 고찰을 통하여 선행연구와 교육부 고시 미술교과에서의 교육과정 내용과 활동을 조사한 후, 두 번째, 참여디자인을 통한 학교화장실 개선사업 사례의 아동 참여활동 과정에 포함된 미술 활동을 정리하였다. 세 번째, 이론적 고찰을 도식화하여 분석의 틀과 체크리스트를 도출하고, 참여디자인 사례의 참여활동을 대입하여 데이터를 분석하였다.
연구결과 : 아동 참여디자인 활동을 교육내용과 교육역량의 관점으로 분석한 결과, 참여활동은 제한된 재료와 방식으로 입체적 활동이 이루어지고 있었으나, 평면적 활동이 주로 이루어지고 있고, 활동 전반의 과정에서 교육내용에서는‘이해’핵심개념에서 ‘감상’의 영역에, 교육역량 부분에서는 ‘미술문화 이해능력’의 ‘우리문화 이해를 통한 정체성 확립’을 제외한 전반적 성취기준과 모든 능력에 연관성을 가지고 있었다. 환산 평균점은 자기주도적 미술학습능력이 가장 높게 나타났고, 시각적 소통능력은 참여디자인 전반적 활동에 연관성이 있거나 높다고 말할 수 있다.
결론 : 참여활동은 교육역량의 다양한 능력과 연관된 교육내용으로 미술교육적 활동을 진행하고 있었으며, 이로 인하여 교실에서 교과서로 진행하는 형식교육과는 다른 방법을 지니고 있지만 비형식교육으로서 형식교육에서 추구하는 교육목표 달성에 역할을 할 수 있는 교육적 활동임을 확인하였다. 선행연구에서는 참여디자인을 통한 공간 개선 시, 사용자들의 만족도가 증진됨을 확인하였고, 본 연구에서는 참여활동으로 미술 교육적 학습효과도 이룰 수 있음을 확인하였다. 참여디자인 과정에서 참여자들의 참여활동 만족도와 학습효과 평가는 후속연구에서 조사되어야 할 과제이다.
Background : Education that affects the cognitive development of school-age children can be divided into formal education conducted at school and informal training conducted in the field of life. Informal education is education that children will learn through experience. Nunes et al.(1985) have conducted an experimental study on the learning effects of informal education. Against the background of the fact that the learning effect can be displayed differently depending on the educational method, in this study, the art educational effect of the design activity of the participation of children is taken as a participatory design case of Seoul K. Elementary School. And then try to suggest directions that can enhance the educational effect of participatory design activities.
Methods : In this study, first, theoretical consideration was investigated the contents and activities of the curriculum in the previous research and the art subject notified by the Ministry of Education. Second, the case of participatory design was summarized the art activities included in the process of children's participating activities in school restroom remodeling projects. Third, I derived an analysis framework and checklist from theoretical considerations and analyzed the participating activities of participatory design case.
Result : Participation activities are conducted in limited materials and methods in three-dimensional activities, but two-dimensional activities are mainly conducted. In the educational content part, the part excluding the "appreciation" area of the important concept of "understanding" is relevant. In terms of educational abilities, it was related to all abilities except "establishment of cultural identity”. The converted average score shows the highest self-directed art learning ability, and it can be said that the visual communication ability is relevant or highly related to the activities of the entire design of participation.
Conclusion : Participating activities promoted art education activities in educational content associated with various abilities of educational ability. Participatory design confirmed that it is an educational activity that can play a role in the educational goals pursued in formal education as informal education. The satisfaction of participants' participation activities and the evaluation of learning effects are issues that should be investigated in subsequent studies.