연구배경 : 디자인 문화 현상으로 나타나고 있는 디지털 크래프트는 디지털의 기술력과 더불어 크래프트의 비물질적 가치를 내포하고 있어 디자인의 시각적, 정신적 가치를 상승시키기 위해 다루어야 할 과제로 대두되고 있다. 본 연구는 디지털 크래프트의 감성적 의의를 도출하고, 이를 기준으로 디지털 크래프트를 활용한 텍스타일 디자인 사례를 수집·분석하여 그 표현 특성을 규명함으로써 감성적 텍스타일 디자인 개발을 도모하는 것에 목적과 의의를 둔다.
연구방법 : 본 연구에서는 이론적 토대를 마련하기 위해 루시 존스턴과 글렌 아담슨의 연구를 고찰한다. 두 학자의 주장을 비교·분석하여 감성적 의의를 도출하고, 이를 기준으로 디지털 크래프트 사례를 분류하여 제조방식과 표현 특성을 정리한 후 종합적으로 논의한다.
연구결과사례 연구 결과, 표현 특성은 유일성에 의한 예술적 표현, 가변성에 의한 다양한 변이, 사용자와 제품 간의 교감 생성, 물리적 결함의 해결과 인간적인 표현 강조로 인한 높은 디자인 완성도로 정리된다.
결론 : 본 연구는 디지털 크래프트를 활용한 텍스타일 디자인이 시각적, 촉각적 묘미를 지닌 심미성이 높은 디자인을 생성하고, 커스터마이징 방식의 활용으로 인해 참여 디자인의 개념과도 일맥상통하며, 기술과 감성의 균형점을 찾을 수 있게 한다는 시사점을 제시한다. 이는 그동안 양적 개발에만 집중해온 텍스타일 디자인 분야에 디지털 크래프트를 활용하여 개별·희소가치를 지닌 제품의 생산 가능성을 밝힘으로써 감성적 텍스타일 디자인 개발에 도움을 줄 수 있는 기초연구 결과로 활용될 수 있을 것이다.
Background : Digital craft, which is emerging as a design culture phenomenon, has implications for digital technology and the immaterial value of craft, which is emerging as a task to be dealt with in order to increase the visual and mental values of design. The purpose of this study is to derive the emotional significance of digital crafts, and collect and analyze textile design cases using digital crafts as a standard to identify the expressive characteristics, thereby aiming to develop emotional textile design.
Methods : In this study, Lucy Johnston and Glen Adamson are studied to lay the theoretical foundation. The arguments of the two scholars are compared and analyzed to derive emotional significance, and based on this, the case of digital craft is classified, the manufacturing method and the characteristics of expression are summarized, and then comprehensively discussed.
Result : As a result of the study, the expressive characteristics were summarized as artistic expression by uniqueness, various variations due to variability, creation of rapport between users and products, resolution of physical defects and high design completion due to emphasis on human expression.
Conclusion : This study suggests that textile design using digital craft creates design with high aesthetics with visual and tactile beauty, is in line with the concept of participatory design due to the use of customizing method, and can find a balance between technology and emotion. This can be used as a basic research result that can help in the development of emotional textile design by revealing the possibility of producing products with individual and scarce value using digital craft in the textile design field, which has been focusing only on quantitative development.