본 연구에서는 사회, 과학, 실과, 도덕, 국어과를 중심으로 2015 개정 교육과정 내 환경교육 내용을 분석하여 교과별 환경교육 반영 수준을 파악하고자 하였다. 분석틀은 크게 환경지식, 환경역량, 환경태도·가치, 환경실천 및 참여의 범주로 구성했다. 구체적인 분석 범위는 각 교과 교육과정의 성취기준과 함께 학습 요소, 성취기준 해설, 교수·학습 방법 및 유의 사항, 평가 방법 및 유의 사항, 자료 예시 등을 포함한다. 분석 결과, 초등학교, 중학교, 고등학교 사회, 과학, 도덕, 실과/기술·가정, 국어과 교육과정 내 환경교육 반영 수준은 전체적으로 환경교육 내용이 적합한 방식과 충분한 수준으로 보기에는 어려움이 있다. 환경지식에 비해 환경태도·가치, 환경역량, 환경실천과 참여 범주의 반영은 더욱 낮게 나타났다. 초등학교, 중학교, 고등학교 학교급에 따라서도 환경교육의 반영 정도가 다르게 나타났다. 특히 고등학교 통합사회, 통합과학의 경우는 환경교육 내용의 반영 정도가 다른 과목이나 다른 학교급에 비해 높게 나타났다. 국어과의 경우 환경교육 내용을 교육과정에서 찾아보기 어려웠다. 이러한 분석에 기반하여, 2015 개정 사회, 과학, 도덕, 실과, 국어 교과 교육과정 내에서의 환경교육 반영 특징을 고찰하고, 차기 교육과정에서의 환경교육 강화를 위한 시사점과 고려할 점을 제언하였다.This study aims to analyze the contents and characteristics of environmental education integrated in the 2015 Revised National Curriculum, focusing on social studies, science, ethics, practical arts, and Korean language subjects. This study used content analysis framework of environmental education by Lee et al. (2020), which classified them into environmental knowledge, environmental attitudes and values, environmental competences, and environmental participation and practices. The achievement standards presented in each curriculum were analyzed, and the contents presented in learning elements, explanation of achievement standards, teaching and learning methods, and evaluation methods were also considered. It is difficult to find that the contents of environmental education were integrated in many and various ways in the curriculum of social studies, science, morality, practical science/technology/family, and Korean language subjects at all school levels. The integration of environmental attitude/value, environmental competences, environmental participation and practice categories were even lower. The level of integration of environmental education differed according to elementary, middle, and high school levels. In particular, in the case of integrated social studies and integrated science subjects, the degree of integration of environmental education content was higher than that of other subjects or other school levels. In the case of the Korean language, it was difficult to find the contents of environmental education in the national curriculum. Among content categories of environmental education, environmental knowledge was higher than those of environmental attitudes and values, environmental competences, and environmental participation and practice. Based on the results, this study provides implications and considerations to strengthen environmental education in the next curriculum of each subject.