인간의 지각과 신체에 대한 키틀러의 주장에는 일견 모순된 지점이 있다. 그는 한편으로는 기술매체의 발달에 따른 지각의 불필요함과 신체의 배제를 말하고, 또 한편으로는 지각 경험의 변화를 중심으로 한 기록시스템의 차이를 말함으로써 기술매체에 대한 이해의 기반에 인간의 지각 영역이 놓여 있음을 보여준다. 그리고 이러한 모순된 지점은 다음의 질문을 통해 요약 가능하다. 디지털 기술은 인간의 지각을 배제하고 압도하는가, 혹은 그 경험의 영역을 확장하는가. 본 연구에서는 키틀러의 매체론에 대한 M. 핸슨의 해석의 변화에서 그 답을 찾을 수 있을 것이라 상정하고 핸슨의 키틀러 지각이론에 대한 옹호의 내용과 의미를 분석하고자 했다. 이를 위해 키틀러의 지각에 관한 논의에서 제기되는 주요 개념인 ‘소프트웨어 비판’과 ‘시간축조작’의 의미를 살펴, 그가 ‘인간과 기계의 유비적 상동성’ 및 ‘인간과 기계의 간접적 상호작용’을 말하고 있음을 밝혔다. 또한 이를 통해 키틀러의 지각이론이 지닌 의미를 두 가지로 말할 수 있음을 주장하였다. 첫째, 디지털 아트에서 작품과 관객 간의 상호작용이 중요해지고, 관객이 디지털 이미지에 대한 ‘입안자’ 역할을 하는 것은 현재 기술매체적 환경에 대한 예술적 은유이자 표현으로 볼 수 있다. 둘째, 인간에 대한 키틀러의 포스트휴머니즘적 이해는 인간이 주변 환경과의 끊임없는 상호작용 속에서 계속 구축되어 나가는 존재라는, 앤디 클락과 같은 인지과학적 논의로 확장될 수 있다.There is a seemingly contradictory point in Kittler's argument for human perception and the body. On the one hand, he refers to the irrelevance of perception and exclusion of the body due to the development of media technology, and on the other hand, to the difference in recording systems centered on changes in the experience of perception, indicating that the human perceptual domain lies in the basis of understanding media technology. These contradictory points can be summarized by the following questions. Does digital technology exclude and overwhelm human perception, or extend the realm of its experience? In this study, it is assumed that the answer can be found in the change in M. Hansen's interpretation of the media theory of Kittler, and this study analyzed the content and meaning of Hanson's advocacy of Kittler's perception theory. It is revealed that Kittler was talking about “the unbiased homogeneity of humans and machines” and “indirect interaction of humans and machines.” It was also argued that this could mean two things about Kittler's perception theory. First, the interaction between work and audience in digital art becomes important, and the audience acting as a “framer” for digital images can be seen as an artistic metaphor and expression of the current technological media environment. Second, Kittler's post-humanitarian understanding of humans can be extended to cognitive discussions such as that of Andy Clark, who said that humans are being built continuously in constant interaction with the media environment.