연구배경 : 식품 알레르기 환자는 식품 알레르기 사고 예방을 위해 식품의 원재료 성분을 정확히 확인해서 본인이 보유한 특정 알레르기 항원을 먹지 않는 것이 중요하다. 하지만 많은 식품 알레르기 환자는 가공식품을 읽고 해석하는 것에 어려움을 느끼고 있으며 잘못된 정보 습득으로 알레르기 사고를 경험한다. 연령별 식품 알레르기 환자 중 만 10세 미만의 아동에게 가장 많은 식품 알레르기 사고가 발생하고 있다. 선행 연구에서 식품 알레르기 아동의 알레르기 예방을 위해 여러 방안을 제시하고 있지만, 환자 개인이 보유한 알레르기 항원이 함유되지 않은 식품을 탐색하는 데에 도움을 주는 서비스 연구는 부족한 실정이다.
연구방법 : 본 연구는 더블 다이아몬드 디자인 프로세스에 기초하여 연구를 진행하였다. 첫째, Discover 단계에서 식품 알레르기 아동의 보호자가 식품을 구매하는 환경에서 식품 정보를 확인하는 행동 패턴을 관찰하였다. 둘째, Define 단계에서는 식품 알레르기 보호자의 문제, 니즈 및 인사이트를 분석하여 퍼소나를 정의하고 사용자 여정 지도를 제작하였다. 셋째, Develop 단계에서 아이디에이션 과정을 통해 도출한 서비스 컨셉과 정의한 기능을 시각적으로 전달할 수 있도록 프로토타입으로 제작하였다. 넷째, Deliver 단계에서는 서비스에 대한 사용자의 만족도를 확인하고 서비스의 문제점을 개선해나갔다.
연구결과 : 본 연구는 식품 알레르기 아동의 보호자가 식품 구매 환경에서 식품 정보를 확인할 때 많은 Pain-point와 니즈를 경험하고 있다는 것을 확인하였다. 이를 반영하여 디자인한 서비스의 사용자 평가에서 식품 알레르기 아동의 보호자는 본 서비스를 긍정적으로 평가하고 있음을 확인하였다. 또한, 식품 알레르기 아동의 보호자를 타깃으로 서비스 디자인 시 고려해야 할 식품 정보의 이해도와 신뢰도에 대한 시사점을 제시하였다.
결론 : 본 연구는 식품 알레르기 사고 예방 방안으로 개인의 식품 알레르기 인지도 향상을 강조해왔던 선행 연구와 다르게, 서비스를 통한 알레르기 관리 방안을 제안하였다. 본 연구는 사용자가 서비스를 통해 알레르기 항원이 함유되지 않은 안전한 식품에 접근할 수 있도록 도움을 주는 데에 기여할 것이다. 더 나아가, ‘식품 알레르기’라는 특수한 도메인에서 사용자의 안전한 식생활에 기여하는 데에 의의가 있다.
Background : In order to prevent food allergy accidents, it is important for food allergy patients to accurately check the ingredients of the foods they consume to avoid consuming allergy antigens. However, many food-allergic patients find it difficult to read food labels and experience allergic accidents because they misread information. By age, children under the age of 10 have the most food allergy accidents. Although previous studies have suggested various methods for preventing food allergies in children, there has been a lack of service research to help them find foods that do not contain particular allergy antigens.
Methods : This study was conducted based on the double-diamond design process. First, the behaviors of the guardians of children with food allergies were observed while they were checking food labels. Second, the problems and needs of guardians of children with food allergies were analyzed, their personas were defined, and a user journey map was created. Third, a prototype was made to visually convey the service concept and service functions derived from the ideation phase. Fourth, user satisfaction with the service and the degree to which the service resolved their problems was checked.
Result : The results showed that the guardians of food-allergic children experience many pain-points when checking food information in food purchasing environments. They evaluated the service positively, indicating that it addressed their needs. Implications for the understandability and reliability of food information that should be considered in designing services for guardians of food-allergic children are presented in the paper.
Conclusion : Unlike the preceding studies which emphasized the improvement of food allergy awareness as a way to prevent food allergy accidents, this study proposed measures to manage allergies through a service. The results of this study will help users gain access to safe foods that do not contain their own allergy antigens through a service. it was also meaningful in that it contributed to the safety of the diets of those suffering from food allergies.