연구배경: 정보기술의 발전으로 노트필기에도 노트북 컴퓨터, 태블릿 PC 등의 디지털 디바이스를 사용하는 사례가 증가하고 있다. 전통적인 노트필기 연구에서는 디지털 디바이스가 인지 부하(cognitive load)를 가중시켜 학습능력을 저하시킨다고 보고하였으나, 최근에는 디지털 디바이스를 사용할 때 오히려 기억과 이해에 긍정적인 영향을 미친다는 결과도 보고되었다. 그러나 이들 선행연구는 모두 매체의 차이에 따른 학습자들의 정보 처리 과정에 초점을 맞추어 진행되었으며, 각 매체들의 특성을 사용자들의 매체친숙도와 숙련도와 관련지어 매체별 학습효과 차이를 살펴본 연구는 아직 부족한 실정이다.
연구방법 : 본 연구에서는 필기한 노트의 내용과 구조적 특성이 종이 노트, 노트북 컴퓨터, 펜 기반 태블릿 PC에서 어떻게 다르게 나타나는지를 분석하고 이러한 특성이 학습에 미치는 영향을 회상(recall) 기법을 이용하여 살펴보았다.
연구결과 : 본 연구는 매체별 노트필기 방식에 따른 노트내용의 차이(필기 전체 분량 핵심어 필기 비율)가 학습에 영향을 주지 않았음을 확인하였다. 지각된 매체효용성과 인지부하의 경우 종이 노트, 노트북 컴퓨터, 태블릿 PC의 순으로 조사되었다. 사후 설문으로 진행된 매체친숙도와 숙련도 역시 실제 학습효과와는 유의미한 상관관계가 드러나지 않았다.
결론 : 본 연구는 평소에 필기를 많이 하는 집단인 20대 대학생을 대상으로 매체 간 노트필기 특성의 차이가 강의 내용을 회상하는 데 영향을 미치는지를 살펴보았다. 그러나 선행연구와는 달리 본 연구의 결과가 보여주듯이 매체 간 명확한 차이가 나타나지 않았다. 이는 디지털 디바이스에 익숙한 20대 대학원생의 특징으로도 볼 수 있지만, 그간의 연구가 매체별 특성을 고려하지 않은 채 정보처리라는 인지적 과정에만 초점을 맞추어 진행되었기 때문으로 판단된다. 따라서 각 매체가 가지고 있는 기능적 특성을 고려한 인터페이스 디자인 연구가 필요하며 이에 따른 학습효과 연구가 수행되어야 할 것이다.
Background: Using digital devices such as laptops and tablet PCs in note-taking is becoming more common with the rise of information technology. The majority of note-taking studies have reported that digital devices degrade learning abilities by increasing cognitive loads. Yet, more recent studies suggest that note-taking with digital devices could rather augment the amount of recall and comprehension of contents. More importantly, previous studies generally focused on the different levels of information processing caused by different media. Only a small number of studies defined functional differences between media and suggested ideas to advance the media interface.
Methods: We analyzed how the contents and structural characteristics of written notes differ in media: a paper, laptop, and tablet PC with a stylus. Then we also examined the effect of these characteristics on learning.
Result: The difference in contents(i.e. the amount of entire written notes and written keywords within notes), according to the note-taking methods did not affect learning. In terms of perceived media utilities and cognitive loads, papers have the highest, followed by laptops and tablet PCs in order. Based on the post-experiment questionnaire, we found that both the familiarity to the media and media skills do not have significant effects on learning.
Conclusion: This study examined whether differences in functional characteristics of note-taking between media affect learning. This study presents somewhat different findings from previous studies. It could be due to the fact that current research focuses on a digital-friendly generation. Further, unlike prior research, we looked into distinct characteristics of each medium. Physical and functional characteristics of the media should not be overlooked and such properties should be incorporated in designing media interfaces.