본 연구는 중등 지리교사 임용시험의 지리영역 문항의 출제 경향과 그 내용요소를 분석하였다. 이를 위해 2002학년도부터 2020학년도까지 출제된 중등교사 임용시험 지리과 지리교육 영역 132문항의 연도별 문항 수, 문항의 형식, 평가영역 및 내용요소를 분석하였다. 주요한 출제 경향 및 문항 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 지리과 중등교사 임용시험에서 교과교육 문항이 차지하는 출제 비율은 분석 시기 간 서로 비교적 일정한 수준을 유지하고 있었다. 둘째, 평가영역 간 출제 비중의 편차가 크게 나타났다. 셋째, 평가를 위해 활용된 소재가 특정 영역, 특정 범주, 특정한 평가 내용요소에 편중된 측면이 있었다. 넷째, 출제 체제의 변화에 따라 출제되는 문항의 유형 비율의 차이가 큰 편이었다. 이상의 결과를 바탕으로, 지리 교과교육 영역의 출제비중이 안정적으로 유지될 필요가 있다는 점, 평가영역과 출제 소재를 다양화할 필요가 있다는 점, 단편적인 지식을 측정하는 문항보다는 응시자의 종합적인 이해력과 사고력 등을 측정할 수 있는 문항의 개발이 필요하다는 점을 제안하였다.This study analyzed 132 items from secondary teacher employment examination from 2002 to 2020 for trend and item analysis. Primary findings from the analysis are as following. First, the proportion of geography pedagogy items remained stable for each analysis period. Second, there was a large variation in the share of questions between evaluation areas. Third, the materials used for the exam were concentrated in specific areas and elements of geography pedagogy. Based on the research findings, followings are suggested. First, the share of geography pedagogy item needs to be maintained stably. Second, it is necessary to diversify the areas of evaluation and materials for the items. Third, it is necessary to develop questions that can measure preservice teachers’ comprehensive understanding and thinking ability.