본 연구는 외항 해운기업의 영업레버리지효과와 재무레버리지효과를 통해 우리나라 해운기업의 총레버리지 효과를 살펴보기 위해 시도되었다. 금융감독원 전자공시시스템(DART)에서 재무 데이터 수집이 가능한 우리나라 해운기업을 대상으로 실증분석을 수행하였다. 호황기(2003-2007년)와 불황기(2013-2018년)를 구분하여 영업레버리지도 및 재무레버리지도가 어떻게 작동하는지 살펴보았다. 영업레버리지도의 경우 불황기(1.381)에 비해 호황기(6.434)에 5배 정도 더 크게 나타나는 것으로 분석되었다. 하지만 재무레버리지도의 경우 호황기(0.419)와 불황기(0.934) 모두에서 긍정적인 효과를 보이지는 못하는 것으로 해석할 수 있다. 이는 우리나라 해운기업이 불황기에 비해 호황기에 영업 위험이 크게 나타나 경영성과에 반영되지만 재무 위험은 그렇지 않은 것으로 분석되었다. 또한 영업위험과 재무위험에 영향을 줄 것으로 예상되었던 유형자산비중이나 부채비율이 기업의 총위험에 크게 관여되지 않는 것을 확인 할 수 있었다.
This study was attempted to examine the operating and financial leverage effects of Korean shipping companies. An empirical analysis was conducted by the financial data from the Financial Supervisory Service Electronic Disclosure System (DART). The sample is divided into the period of the boom (2003-2007) and the recession (2013-2018). We analyzed how the degrees of operating and financial leverage work in Korean shipping companies. The degree of operating leverage was about 5 times larger during the boom (6.434) than during the recession (1.381). However, the degree of financial leverage did not show positive effects in both the boom (0.419) and the recession (0.934). It was analyzed that Korean shipping companies showed greater operating risk during boom than recession. However financial risk was not. In addition, the proportion of tangible assets and the debt ratio were expected to affect the operating and financial risks, but these were analyzed to be insignificant.