이 논문이 주목하는 것은 칸트의 세 번째 비판서인 『판단력비판』의 미학과 목적론에 대한 논의의 바탕에 ‘생명’의 문제가 놓여 있다는 점이다. 실상 『판단력비판』에서 ‘생명’이란 용어가 자주 사용되는 것도 아니고, 생명을 주제로 한 논의가 부각되어 있는 것도 아니다. 그럼에도 칸트의 미학과 목적론 전체를 가늠하는 독해가 이루어진다면, 심미적 사유가 인간의 생명감정과 밀접히 연관된 것이며, 또한 목적론에서 특히 자연목적이라는 유기체에 대한 고찰이 생명의 문제와 근본적으로 맞닿아 있다는 것을 그리 어렵지 않게 감지해낼 수 있을 것이다. 주관적 합목적성에 따른 미학의 관점에서든 아니면 객관적 합목적성에 따른 목적론의 관점이든 간에 생명은 단순히 인식이나 도덕으로 환원될 수 없는 인간의 생명이라는 문제로 귀결된다. 이 논문은 미학과 목적론이 생명을 근간으로 인간에 대한 새로운 이해를 도모하고자 하는 중요한 비판적 고찰이라는 것을 밝히고자 한다. 이를 위해 우선 미학적 관점에서 심미적 생명감정에 대해 살펴보고, 이어 목적론의 관점에서 유기체적 생명으로서의 자연목적을 고찰해 볼 것이다. 그리고 마지막으로 생명의 층위에서 미학과 목적론은 서로 상응하는 관계에 있다는 점을 특히 ‘자연의 호의’라는 개념을 실마리로 삼아 논의해 볼 것이다.
This paper notes that the question of “life” is discussed on the basis of the discussion of the aesthetics and teleology in Kant's Critique of the Power of Judgment. In fact, the word “life” is not frequently used in Critique of the Power of Judgment, nor are life-themed discussions highlighted. Nevertheless, if Kant's entire theory of aesthetics and teleology are read deeply, it will not be too difficult to find that aesthetic thinking is closely related to the feeling of life of human beings, and that the consideration of organisms, especially the natural end of life, is fundamentally related to the problems of life. Whether from the perspective of aesthetics based on subjective purposiveness or teleology based on objective purposiveness, life comes down to the question of the life of human beings and cannot be simply returned to epistemology or morality. This paper tries to show that aesthetics and teleology are important critical considerations to promote a new understanding of human beings based on life. To this end, we will first look at an aesthetic feeling of life from the point of view of aesthetics, followed by the natural end of organic life from the point of view of teleology. Finally, we will discuss the fact that aesthetics and teleology are in a corresponding relationship at the level of life, especially with the concept of “favor of nature” as a clue.