들뢰즈에게 있어서 영혼은 원초적 힘을 지니며, 동시에 생명의 비물질적 원리로서 작용한다. 여기서 생명은 비유기체적 생명이며, 기관들 없는 신체(이하 CsO)를 말한다. 즉 유기체적 생명이 봉인하고 있는 CsO가 원초적 생명에 해당된다. 본 논문은 문학작품 속에 구현되어 나타나는 미학적 형태로서의 이 생명에 대한 탐구이며, 또한 이 생명의 관점에서 멜빌과 미셸 투르니에의 작품에 등장하는 미학적 형태로서의 인물들이 분석된다. 그러나 이를 위해 먼저 유기체적-비유기체적 생명이 존재하는 층위들을 구분하기 위해 우리의 외연적 세계-우주 또는 신체의 소멸을 가정해야만 하며, 그 과정 속에서 요건으로 등장하는 미분법칙에 따라 빅뱅 특이점이라는 완결된 규정에 도달해야만 한다.
이 특이점에서 비롯되는 점-선-표면의 층이 있으며, 이 시간의 직선을 기준으로 그 위는 외연량과 내포적 질의 상층, 그 아래는 강도량의 심층으로 구분된다. 점-선-표면과 상층의 세계-우주는 심층과 충돌하는 카오스로부터 비롯된다. 정신분석학적 관점에서 상층은 우울증적-집착증적이며, 표면은 도착증적이고, 심층은 편집증적-분열증적인 대립을 이룬다. 본 논문은 멜빌과 미셸 투르니에의 소설에 나타나는 표면과 심층에서의 도착증적, 편집증적-분열증적 생명들을 분석하며, 끝에서 이 생명과 내재성에 대해 포괄적인 결론을 내릴 것이다.
For Gilles Deleuze, the soul has primitive force, and at the same time acts as the immaterial principle of life. Here life is a body without organs (CsO) as inorganic life. This CsO, enveloped by organic life, corresponds to primitive life. This paper is an exploration of this life as an aesthetic figure embodied in literary works, and from the perspective of this life, the characters appearing in the novels of Melville and Michelle Tournier are analyzed as aesthetic figures. However, the following work must be done for this first. In order to distinguish the layers where organic-inorganic life exists, we must first assume the extinction of our extensional world-universe, or our body. In this process, we must reach the big bang singularity as a completed determination rule in accordance with the differential law that emerges as a requirement of the process.
There is a point-line-surface layer originating from the singular point, and on the basis of the horizontal line of this time, it is divided into the amount of extension and quality of intention as the upper layer, and the level of intensity as the deep layer. The world-universe of the point-line-surface and upper layers comes from chaos that collides with the deep layer. From the point of view of psychoanalysis, the upper layer is depressive-obsessive, the surface is sexual perversive, and the deep layer forms the opposition between paranoia and schizophrenia. This paper analyzes perversive, paranoid-schizophrenic life in the surface and the deep layer found in Melville and Michel Tournier's novels, and to finish, we will draw a comprehensive conclusion about this life and its immanence.