연구배경
차세대 소비주역인 Z세대(Generation Z)는 정보 탐색과정에서 기존 세대들과 다른 성향을 보인다. 디지털 원주민(Digital Native)이라고도 불리는 Z세대는 정보탐색과정에서 다양한 플랫폼을 사용하며 다양한 기기를 활용해 언제 어디서나 정보를 접하는 세대이다. 특히 Z세대는 이전세대에 비해 동영상 채널을 압도적으로 선호하며, 검색 채널로 활용해 정보를 다양한 방식으로 습득한다. 이에 따라 뷰티 분야에서도 동영상 채널을 적극적으로 활용하여 마케팅하고 있으며, 동영상을 활용한 뷰티 서비스도 출시되고 있다. 뷰티 분야의 영상 콘텐츠를 제작하는 유튜버를 ‘뷰튜버’라고 부르며 뷰튜버들의 영상을 보고 시청자는 직접 자신의 메이크업에 반영하기도 한다. 이를 타깃으로 한 서비스와 제품들이 등장하고 있지만 Z세대가 뷰티 동영상을 활용하는 과정의 컨텍스트를 파악한 새로운 서비스에 대한 연구가 미비하다.
연구방법
본 연구는 Z세대 여성을 대상으로 유튜브를 통해 뷰티 정보를 탐색하는 과정을 문헌연구, 사용자 조사, 주제 분석 방법론(Thematic Analysis)을 통해 분석하였다. Z세대의 영상 탐색과정에서 행동의 동기를 파악한 후 컨텍스트를 이해하는 것이 중요하다고 파악하였기 때문에 Z세대 여성 20명을 대상으로 심층인터뷰를 통해 사용자 조사를 진행하였고 인터뷰 내용을 효과적으로 분석하기 위해 주제 분석 방법론(Thematic Analysis)를 활용하여 페인포인트와 경험에 관련된 테마를 도출하고 이를 교차 분석하여 기회요인(Opportunities)을 제안하는 형식으로 진행되었다. 본 연구의 기회 요인은 뷰티 동영상 탐색에 관한 테마, 인사이트를 묶어 향후 Z세대를 대상으로 한 서비스 개발시에 도움이 될 요소들을 말한다.
연구결과
본 연구를 통해 여성 Z세대가 동영상 플랫폼 유튜브를 활용하여 뷰티정보를 탐색하는 과정에서의 경험요소와 페인포인트가 다양하게 도출되었고 최종적으로 제안된 기회요인은 인공지능, 보이스 와 같은 새로운 기술을 활용한 서비스에 대한 제안을 포함 할 뿐 아니라 유튜브 플랫폼 내에서 사용자들이 경험하는 정보의 저장과 활용에서의 페인포인트를 해결하는 서비스 등 다양한 경험 방면으로도 함께 제안하였다.
결론
연구 결과 실제 여성 Z세대가 유튜브 뷰티 동영상을 통한 다양한 메이크업 가이드 서비스에 니즈가 있고 타 플랫폼과 함께 다양한 방식으로 정보를 탐색하고 동영상을 시청하는 과정에 자신들만의 패턴을 보이고 있다는 등의 기회 요인들을 발견하고 관련된 니즈와 페인포인트들을 확인할 수 있었다. 이는 현재 컨텍스트와 밀접한 향후 서비스 개발 및 개선의 유용한 자료로 활용될 수 있다는 데에 의의가 있다.Background Generation Z(Gen Z), the next generation consumer, shows a different trend from the previous generation in the information retrieval process. Gen Z, also known as digital natives, uses a variety of platforms for the information search process, and uses a variety of devices to access information anytime, anywhere. In particular, the Z generation has overwhelmingly prioritized video channels over the previous generation, which are used as search channels to obtain information in a variety of ways. To this end, beauty departments are actively using video channels and releasing beauty services using video. YouTuber, the creator of video content in the beauty field, is called "Beauty YouTuber" and viewers watch the video and reflect it on their makeup. Services and products targeting this have emerged, but there is a lack of research on a new service that identifies the context of the Z generation's use of beauty videos.
Methods
This study analyzed the process of navigating beauty information through YouTube for Z-generation women through literature research, user research and Thematic analysis method. Because it was important to understand the motivation and context of behavior in the video navigation process of Gen Z, the user research was conducted through in-depth interviews of 20 women of Gen Z, and the Thematic analysis method was used to derive and cross-analyze themes related to the pain points and experience to effectively analyze the interview content, suggesting the opportunities list.
Result
Through this study, female Gen Z derive various experiences and pain points in the process of exploring beauty information using the video platform YouTube, and the Opportunity factors are suggestions for services using new technologies such as artificial intelligence and voice. Also, in the existing YouTube platform, opportunities were explored in various ways of utilizing various experiences, such as a service that solves the pain point in storing and using information experienced by users.
Conclusion
As a result of this research, the actual female Gen Z has a need for various guide services through YouTube beauty videos, and in the process of navigating information in various ways with other platforms and watching videos, We discovered opportunities list such as showing only our own patterns, and were able to confirm related needs and pain points. It is significant that it can be used as a useful resource for the development and improvement of future services closely related to the current context.