연구배경
20세기 비평가 브라이언 오 도허티가 흰 벽을 사용한 전시방식인 화이트큐브 개념을 구체화한 이래, 지금까지 전시문화에는 적지 않은 변화가 있었다. 그 중 가장 큰 변화는 아날로그에서 디지털로 이동하면서 소셜 네트워크의 확산과 같은 다양한 사회적 영향에 따른 것이라고 할 수 있다. 본 연구는 이처럼 전시문화가 대중화된 오늘의 현상과 원인을 살펴보는 것에서 출발한다.
연구방법
본 연구는 디지털 환경, 특히 소셜 네트워크가 미친 사회적 변화가 전시문화에도 깊이 관련되어 있다는 가설을 세우고 이를 입증하는 방식을 취하고 있다. 즉 전통적인 화이트 큐브 전시 문화가 새로운 기술 환경 속에서 달라졌음을 문헌연구, 사례연구로 설명하고자 한다.
연구결과
전시문화 변화에 영향을 주는 다양한 원인은 대중의 인식변화, 전시의 다각화, 기술적 조건의 변화로 인한 SNS 확대 등이 있었다. 그 중 SNS 확대로 인한 인증문화의 등장이 전시문화 변화에 많은 영향을 미친다는 가설을 가지고 연구한 결과 실제로 전시 관람자 측면에서뿐만 아니라 전시 기획과 디스플레이 부분에서도 영향을 미쳤다.
결론
현재 촬영이 가능하거나 포토존을 설치해 전시를 기획하는 미술관들이 증가하고 있다. 또한 다양한 미디어 특화 전시 공간도 기획되고 있다. 전시 문화 변화에 영향을 준 SNS 확산 등과 같은 요인이 앞으로 전시 콘텐츠의 변화를 가속시킬 가능성을 확인하였고 이를 어떻게 반영할 것인지에 대한 지속적인 연구의 필요성을 제안한다.Background
Since Brian O'Doherty embodied the concept of the White Cube, an exhibition method using white walls in the 20th century, there have been considerable changes in exhibition culture so far. The biggest change among them is due to a variety of social influences, such as the spread of social networks, moving from analog to digital. This study starts with a look at today's phenomenon and causes of the popularization of exhibition culture.
Methods
This study assumes the hypothesis that the digital environment, especially social network, is deeply related to exhibition culture and takes a way of demonstrating it. In other words, I would like to explain through literature research and case studies that the traditional white cube exhibition culture has changed in a new technological environment.
Result
Various causes affect the change in exhibition culture included changing public perception, diversification of exhibitions, and expansion of SNS due to changes in technical conditions. Among them, a study based on the hypothesis that the emergence of certification culture due to the expansion of SNS will have a significant impact on the change in exhibition culture, actually affected exhibition planning and display as well as in terms of exhibition visitors.
Conclusion
Currently, a growing number of art galleries are planning exhibitions using photo zones and allowing filming. It also plans various media-specific exhibition spaces. We have identified the possibility that factors such as the spread of SNS, which influenced the changes in wartime culture, will accelerate changes in exhibition planning and displays in the future, and suggest the need for continuous research on how to reflect them.