본고는 철강 수출의 주요 항만인 광양항, 부산항, 인천항, 포항항, 평택(당진)항에 불변시장점유율모형을 적용하여 수출변동을 요인별로 분해한다. 광양항의 철강 수출변동에 대한 불변시장점유율 분석에서 2010-2014년 경쟁력효과가 수출변동의 주요인이나, 2014-2018년에는 세계시장효과가 수출변동의 주요인이라는 것을 밝힌다. 포항항에서도 2010-2014년 경쟁력효과의 변동성이 세계시장효과보다 크나, 2014-2018년에는 세계시장효과의 변동성이 경쟁력효과보다 크다는 것을 보인다. 부산항의 경우 전 기간에 걸쳐 세계시장효과의 변동성이 경쟁력효과의 변동성보다 크고, 인천항은 경쟁력효과가 수출변동의 주요 요인이나 두 효과의 차이가 크지 않다는 것과, 평택항에서는 경쟁력효과의 변동성이 세계시장효과의 변동성보다 훨씬 크다는 것을 밝힌다.The two factors used to explain the growth of five ports’ iron and steel exports are analysed through the use of the Constant Market Share model. These are the factors relating to the growth of the export market relative to the world export growth (world market effect) and improvements in competitiveness of the exporting port (competitive effect). The Constant Market Share analysis reveals that for Gwangyang Port and Pohang Port the world market effect plays a major role in the period 2014-2018, while the competitiveness effect is the principal component in the period 2010-2014. This study shows that the world market effect is stronger than the competitiveness effect not only over the 2010-2018 period for Busan Port, but the former is weaker than the latter over the same period for Incheon Port, but there is no significant gap between the two effects. Pyeongtaek Port’s export growth is above world export growth, driven by competitive effect.