한국 인트라 아시아 선사 13개와 개별 선사 간 컨테이너 처리 물량 구조가 유사한 선사들을 소속 선사로 가정하는 얼라이언스 3개를 DMU로 정의하여 선대 효율성, 선적 효율성, 가치 효율성, 총 효율성으로 이루어진 다단계 DEA를 통해 효율성을 측정하여 비교 분석하였다. 분석 결과 개별 선사마다 효율성이 큰 차이를 보이며 얼라이언스 형성이 개별 선사의 효율성 증대에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 다른 효율성에 비해 선대 효율성과 선적 효율성에서 얼라이언스 간 효율성 점수 차가 더 크다는 것을 확인할 수 있었다.The purpose of this research is to analyze the efficiency performance which can be possibly achieved through forming alliances among Korean container shipping companies which provide Intra-Asia services. To this end, thirteen individual Korean feeder shipping companies are categorized into three possible alliances using K-mean clustering in terms of similarity of cargo carried by the carriers. Efficiency for the three alliances was measured through a multi-stage DEA which consists of fleet efficiency, loading efficiency, value efficiency and overall efficiency. It is found that there is a significant difference in efficiency scores among individual shipping companies, and that virtual formation of alliances would have a positive impact on the efficiency of individual shipping companies. It is also shown that difference in fleet and loading efficiencies between alliances is larger that value and overall efficiencies.