국립중앙박물관에 소장되어 있는 《태평성시도(太平城市圖)》는 상업이 번성한 성곽도시를 상세하게 그린 도시풍속화이다. 《태평성시도》는 상업화와 도시화의 이상이 시각적으로 구현된 작품으로 이해되었으며 작품의 제작 시기는 19세기 전반으로 추정되었다. 기존 연구에서 《태평성시도》의 상업 공간은 도시를 상징하는 요소인 상설시장으로 생각되었다. 그러나 《태평성시도》는 실재했던 어떤 도시의 경관도 보여주고 있지 않다. 이 그림의 초점은 상업 공간의 묘사이다. 한편 상업공간의 묘사만큼이나 흥미를 끄는 요소는 그림의 전면에 걸쳐 그려진 상당한 수의 등(燈)과 화면에 많이 보이는 여성 및 아이들이다. 본 논문은 《태평성시도》에 보이는 세부적인 묘사에 주목하여 화면 속의 상업 공간이 세시(歲時) 관등(觀燈) 기간에 일시적으로 형성된 특수 시장인 등시(燈市)임을 밝히고자 하였다. 아울러 필자는 《태평성시도》가 등시를 통해 태평성대(太平聖代)를 시각화한 작품이라는 의견을 제시하였다.
《태평성시도》의 상업 공간이 등시라는 근거는 화면의 여러 부분에서 찾을 수 있다. 생활용품보다는 고가의 사치품을 많이 팔고 있는 《태평성시도》 속 상점들의 모습은 등시에 관한 문헌 기록과 일치한다. 그림에는 축제의 분위기를 돋우는 다양한 등들이 많이 그려져 있다. 《태평성시도》에 그려진 등의 모양과 종류는 조선 후기의 세시풍속서(歲時風俗書)에 기술(記述)된 관등 풍속의 기록과 매우 유사하다. 《태평성시도》에는 유난히 여성과 어린이가 많이 등장한다. 문헌 사료를 검토한 결과 관등 풍속이 세시 풍속으로 전승되었던 명절은 여성과 어린이가 중심이 되는 날이었다. 《태평성시도》에는 거리의 인구 밀도가 매우 높게 표현되어 있으며 화면을 자세히 보면 이 작품을 그린 화가가 의도적으로 많은 풍속 장면을 그려 넣으려 했다는 사실이 확인된다. 이러한 시각적 표현들은 신분, 나이, 성별과 관계없이 수많은 사람으로 가득했던 등시에 대한 기록과 유사하다.
등시의 정경은 역사적으로 ‘왕화(王化)로 구현된 태평성대’란 상징성이 있었다. 이러한 상징성은 국가가 주최했던 상원연등회(上元燃燈會)와 관련된다. 상원연등회의 구체적인 절차와 공연 내용은 왕실의 권위를 확인시켜주는 성격이 강했다. 《태평성시도》에 그려진 ‘태평(太平)’이라는 문자등(文字燈)은 등시의 풍속을 통해 왕화로 구현된 태평한 이상 사회의 모습을 알려준다. 조선 후기의 등시는 19세기부터 더욱 성대하게 열렸으며 문자등인 ‘태평’도 이때 등장했다. 문헌에 따르면 조선에서 등시는 19세기 이후 회화의 소재가 되었다. ‘태평’ 문자등이 그려진 《태평성시도》는 19세기 초에 제작된 작품으로 생각된다. 《태평성시도》의 제작 목적은 19세기 초부터 세시풍속 관련 저술에서 보이는 특징과 연관하여 추론해볼 수 있다. 19세기 초·중반의 세시풍속 관련 저술은 풍속을 통해 당대(當代)를 태평한 시절로 찬양하는 경향을 보여준다. 세시풍속 관련 저술에서 19세기부터 보이는 또 다른 특징은 중국과 조선이 공유한 문화적 동질성에 대한 강조이다. 당시의 이러한 경향은 조선 문화의 우수성을 조선과 중국 사이의 문화적 동질성 속에서 찾을 수 있다는 인식과 관련되어 있었다. 즉 《태평성시도》에 보이는 중국풍의 인물 및 건물 표현은 중국과 조선의 문화적 동질성을 강조하기 위한 것으로 여겨진다. 결국 《태평성시도》는 등시를 소재로 당대를 군주의 선정으로 실현된 태평한 시절로 표상하기 위해 제작된 작품이라고 할 수 있다.The folding screen The City of Great Peace (Taepyeong seongsi do), currently in the National Museum of Korea, is a painting of an imaginary urban landscape which depicts commercial activities inside a city surrounded by a fortress in minute detail. This painting can be dated to the early 19th century. It is known as a representation of the commercialization and urbanization of late Joseon Korea (1392-1910). In previous studies, the commercial elements in the painting were thought to have symbolized the regular business activities as the key characteristics of urban life. However, the painting focuses more on the commercial aspects than on sketching a cityscape. Besides the detailed depiction of commercial life, two noteworthy elements of The City of Great Peace are various kinds of lanterns and many women and children found in the painting.
This research argues that this painting depicts a lantern fair (deungsi) in which numerous lanterns are displayed. Furthermore, The City of Great Peace is thought to have been a visual representation of the era of grand peace (taepyeong). There are many pieces of evidence that support the argument that the commercial aspects of the painting show the celebratory and joyful atmosphere of the lantern festival. Most of the commercial goods in this painting are not household items but expensive luxury products, in accordance with historical records about lantern fairs. There are many different kinds of lanterns depicted in the painting that serve to create a festive atmosphere. The customs of a lantern fair in the late Joseon period as described in the books on seasonal customs (sesi pungsok seo) are reflected in this painting. There are many women and children, unlike usual paintings of marketplaces which are dominated by men. Historical records indicate that the annual lantern festival was primarily a holiday for women and children. There are a large number of people on the streets. A closer look at the picture confirms that many elements were painted intentionally for making the composition complex. This visual portrayal of a lantern festival corresponds to textual records mentioning that people of all ages and classes crowded the streets during the fair.
The scene of the lantern fair is consistently interpreted as a symbol for the era of great peace accomplished by the benevolent rule of the sage king (wanghwa). The symbolic meaning of the lantern fair is closely related to the light-filled festival on the fifteenth day of the first month in the Chinese lunar calendar (Sangwon Yeondeunghoe; Ch. Yuanxiao denghui). The Sangwon Yeondeunghoe called “Lantern Festival” or “Spring Lantern Festival” consisted of procedures and performances for praising and venerating the royal court. The lanterns in the shape of the characters such as tae and pyeong represent the era of great peace accomplished by the kingly way. In the 19th century, the Sangwon Yeondeunghoe, a special lantern festival, was even greater than before and the taepyeong (great peace) lanterns also appeared during that period. According to historical records, the Sangwon Yeondeunghoe became the subject matter of painting since the early 19th-century. The City of Great Peace showing the tae and pyeong lanterns can be dated to the early 19th century. The tae and pyeong lanterns combine to represent the era of taepyeong that is the world of great peace under heaven.
The purpose of creating The City of Great Peace can be inferred by observing the way seasonal customs were described in the books written after 1800. These books tended to glorify their time through the description of seasonal customs. In addition, these books displayed a strong cultural solidarity with China. Emphasizing the cultural solidarity between Korea and China was a way to demonstrate the greatness of Joseon’s culture. Description of the lantern fair in The City of Great Peace showing Chinese-style architectural buildings and people in Chinese hair style and fashion represent the ideal world of peace and happiness. The Chinese elements in the painting show the cultural solidarity between the two countries. In conclusion, The City of Great Peace representing the age of taepyeong served as a means of venerating the royal court and reconfirming the authority of the king by adopting the scene of a special lantern festival.