엘리자베스 키스 (Elizabeth Petrie Keith, 1887/8-1956)는 영국의 여성 미술가로 20세기 전반 조선과 일본, 중국 등 동아시아를 소재로 한 판화를 다수 제작한 작가이다. 그는 일본에 정착하여 동아시아 여러 지역을 널리 여행하였고 이 과정에서 그린 스케치를 바탕으로 제작된 판화는 동아시아뿐만 아니라 유럽 및 미국에서 상당한 인기를 얻었다. 1915년 일본에서 처음 시작된 ‘신한가(新版画)’ 운동의 중심 인물 중 한 사람으로 평가되기도 하는 키스와 그의 작품은 흥미롭게도 키스 사후(死後) 일본이나 영국보다 한국에서 더 높은 관심을 받았고 이에 대한 연구도 한국에서 가장 활발히 이루어져 왔다. 그러나 기존 국내 연구는 당대 신문이나 잡지, 그리고 키스가 후원자들과 주고 받은 편지 등 새로운 1차 사료 발굴을 등한시 하였다. 본고는 이러한 국내 키스 관련 연구의 문제점을 극복하기 위해 필자가 새롭게 발굴한 1차 사료를 바탕으로 키스의 생애, 그 중에서도 특히 그의 조선 관련 활동을 재구성하려는 시도이다. 그간 학계에 부정확하게 알려지거나 전혀 알려지지 않은 키스의 생애와 관련된 새로운 정보를 제시하고 향후 좀 더 정확한 사실에 입각한 키스 연구의 초석을 다지려는 것이 본고의 주요 목표이다. 따라서 본고는 키스가 제작한 특정 이미지에 대한 집중적 분석이나 이론적 논의를 포함하지 않음을 미리 밝혀 둔다.Elizabeth Keith (1887/8-1956) was a British artist whose colour prints depicting Far Eastern subjects have once gripped the visual imagination of art lovers. At her prime in the 1930s, she was even ranked in the same league as Hiroshige and Hokusai, the eminent old masters of Japanese Ukiyo-e (浮世絵). Based largely on newly discovered contemporary sources such as newspapers and hitherto unpublished correspondence, this article has two overlapping aims. First, it seeks to provide a contextual account of Keith’s life in broadly chronological order. Second, it attempts to highlight her relations with Korea: not only was her career as a popular printmaker made possible thanks to her early depiction of Korean subjects but later in life she devoted her energy to producing an illustrated book on Korea. Keith, of course, happened to live in the age of imperialism, and there is no doubt that she colluded, if unconsciously, in orientalising Korea and the Far East. Criticising her simply for being an implicit imperialist, however, does not do justice to her achievements any more than lionising her as a selfless lover of Korea does. After all, the decision to settle in East Asia and to become a printmaker specialising in Far Eastern subjects was ingenious for a British ‘surplus woman’ to make. As an historical actor and agent, Keith did what she was willing and able to do within the boundary of real life options available to her. This article purports to locate Keith and her art within the context of the interplays between historical contingencies and human desires, and it calls in particular for more solid documentary research than most current studies available on Keith.