본 연구에서는 청소년의 가족기능과 자존감의 관계에서 자기분화가 매개역할을 하는지 살펴보고, 또래지지가 이러한 매개효과를 조절하는 조절된 매개효과를 갖는지 확인하기 위해 조절된 매개모형 분석을 실시하였다. 이를 위해 경기도 내의 4개 고등학교에 재학 중인 학생 522명을 대상으로 가족기능, 자기분화, 자존감, 또래지지를 측정하였다. 측정한 결과는 SPSS 21.0과 PROCESS를 활용하여 분석하였고, 매개효과, 조절효과, 조절된 매개효과를 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 상관분석의 결과, 가족기능, 자기분화, 자존감, 또래지지는 유의미한 수준의 정적 상관관계가 나타났다. 둘째, 또래지지의 조절된 매개효과를 검증한 결과, 가족기능과 자존감의 관계에서 자기분화는 부분매개효과가 나타났다. 구체적으로는 가족기능은 자기분화 수준을 높이고, 높아진 자기분화수준은 자존감을 향상시키는 데 기여한다. 다음으로, 가족기능과 자기분화의 관계에서 또래지지는 자기분화를 촉진하는 조절효과가 나타났다. 또래지지가 높을수록 가족기능이 높으면 자기분화가 더욱 증가하였다. 마지막으로, 자기분화의 매개모형과 또래지지의 조절모형을 결합한 또래지지의 조절된 매개모형을 검증한 결과, 가족기능과 자존감의 관계에서 자기분화의 매개효과를 또래지지가 조절하는 조절된 매개효과가 확인되었다. 또래지지가 높을수록 가족기능이 높으면 자기분화가 증가하였고, 높아진 자기분화가 자존감을 더욱 높였다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 가족기능과 자존감의 관계에서 자기분화의 매개역할이 확인됨으로써 가족기능과 자존감의 관계가 보다 명확해졌다는 점에서 의의가 있다. 둘째 가족기능과 자기분화의 관계에서 또래지지의 조절역할이 확인됨으로써 자기분화를 촉진할 수 있는 기제를 찾았다는 점에서 의의가 있다. 셋째, 가족기능과 자존감의 관계에서 나타난 자기분화의 매개효과가 또래지지의 수준에 따라 달라지는 조절된 매개효과가 확인됨으로써, 자존감을 촉진할 수 있는 기제와 그 경로를 발견했다는 점에서 연구의 의의가 있다.The purpose of this study was to examine whether self-differentiation mediates the relationship between adolescents’ family functioning and self-esteem and to examine whether peer support and family conflicts had moderated mediating effects. For this purpose, 522 students from four high schools in Gyeonggi province were surveyed about their family functioning, self-differentiation, self-esteem, and peer support. The results were analyzed using SPSS 21.0 and PROCESS. The mediating, modulating, and moderated mediating effects were analyzed. The results of this study were as follows. First, correlation analysis showed that family functioning, self-differentiation, self-esteem, and peer support were significantly positively correlated. Second, the moderated mediating effects of peer support were as follows. First, self-differentiation had a partial mediating effect in the relationship between family functioning and self-esteem such that family functioning and self-differentiation were positively correlated and self-differentiation and self-esteem were positively correlated. Second, peer support had a moderating effect in the relationship between family functioning and self-differentiation that promoted self-differentiation. Thus, peer support affected family functioning and self-differentiation. Third, verifying the moderated mediating model of peer support by combining the mediation model of self-differentiation and the moderation model of peer support identified above showed that self-differentiation mediated the relationship between family functioning and self-esteem. Thus, family support affected self-differentiation and self-differentiation affected self-esteem. The significance of this study was as follows. First, it showed that self-differentiation significantly mediated the relationship between family functioning and self-esteem, clarifying the relationship between family functioning and self-esteem. Second, it showed that peer support moderated the relationship between family functioning and self-differentiation, identifying a mechanism that promotes self-differentiation. Third, it showed the mediation of self-differentiation of the relationship between family functioning and self-esteem depended on peer support.