연구배경
오늘날 우리는 공공시설 내에 접하고 있는 공간의 위치를 탐색하고 파악하거나, 목적하는 공간의 방향을 확인할 때, 사인을 통하여 효과적으로 정보를 얻고 있다. 현재 광주광역시의 최대 관심 사업이었던 도시철도 2호선이 16년간 정부와 지자체 협의 가운데 어렵게 진행되었다. 이제 1호선과의 연결 시스템 문제와 각종 이용 설비 디자인에 대한 치밀한 연구와 개선이 요구되고 있다. 도시 철도 역내에서 사인시스템이 갖는 편익과 안전의 중요성이 더욱 가속화되고 이와 관련된 디자인 개선이 시급하다.
연구방법
본 연구방법으로 첫째, 도시철도 사인시스템의 이론적 고찰로서 사인시스템의 일반적 의미와 사인현황 그리고 광주도시철도 현황에 대하여 알아본다. 둘째, 광주광역시 도시철도역에서 대표 상권이며 앞으로 환승역(상무역, 남광주역, 금남로4가역)에 대한 디자인 현황조사와 일본의 대표 도시철도역의 사례에 대하여 알아보고, 셋째, 사인의 사용실태 및 문제점 조사를 진행하여 앞으로 도시철도역 디자인 개선 방향에 대하여 알아본다.
연구결과
조사결과 안내사인의 주요 폰트는 주로 중앙정렬로 되어 있으며, 유도 사인은 앞/뒤 정렬로 되어 있다. 폰트 색상은 이용자에게 잘 보이기 위하여 배경은 흰색과 문자는 진한 검은색으로 제작되어 있다. 유도 사인은 반대로 문자색은 흰색과 배경색은 회색으로 제작되어 있다. 사인에 대한 사용자 실태 조사결과 역의 종합적인 인상에서 1호선이 아직까지는 혼잡하지 않아 큰 불편은 없다는 것을 알 수 있다. 안내판의 이용정도와 관련하여 일반 사용자에 비해 고령자, 외국인 등의 교통약자가 일반인에 비해 안내사인 의존도가 높다는 것을 알 수 있다.
결론
현재 광주광역시 안내 사인시스템은 20년 전 설계한 것으로 무엇보다 시급한 사인시스템 정비가 필요하다. 더욱이 기존 1호선 사인시스템과 새롭게 제작될 2호선 사인시스템이 원활하게 연결되어 이용자 오류를 낮추어야 한다. 사인시스템 사용에 있어서 길을 찾는 데 불편함이 없고, 안전을 확보하고 위험으로부터 벗어 날 수 있는 각종 사인시스템이 될 수 있도록 디자인이 정비되어야 할 것이다.Background
Today we are getting information effectively through sign when we explore and understand the location of the space we encounter in public facilities, we look at the direction of the space that we aim for. The city rail line No. 2, which has been the most interesting project for the metropolitan city of Gwangju, has been difficult to carry out for 16 years amid consultations between the government and local governments. Now, detailed research and improvement on the problems of line 1 and connection systems and the design of various use facilities are required. The benefits and safety of the sign system in the urban railway area are further accelerated and related design improvements are urgently needed.
Methods
The first research method is to find out the general meaning of the sign system, sign status, and the present situation of the Gwangju Metropolitan Railway as a theoretical consideration of the city railway sign system. The second method of research is a study on the status of urban railway station(Sangmoo Station, Namkwangju Station, Geumnam-ro 4-ga Station) in Gwangju City. The third research method is to investigate the use of signs and problems to find out about the future direction of design improvement.
Result
As a result of the status survey, the fonts of guide signs are usually center aligned, and the guide signs are front and back aligned. The font color is made of white background and dark black letters to make it look good to users. On the other hand, the guided signs are made of white letters and gray colors. A comprehensive survey of sign shows that Line 1 is not congested and that users are not inconvenienced. In addition, it can be seen that the transportation vulnerabilities of the elders, foreigners, etc. are more dependent on guide signs than the general users in relation to the degree of use of signboards.
Conclusion
Currently, the guide sign system in Gwangju was designed 20 years ago, and it needs more urgent maintenance than anything else. Moreover, errors should be lowered by the existing Line 1 sign system and Line 2 sign system to be newly manufactured. t will have to be designed so that there is no inconvenience in finding a way in using the sign system, and it will be a variety of guiding signs to ensure safety and escape danger.