연구배경
소셜 서비스 로봇은 면대면 서비스 분야에서 개인의 편의를 돕는 대인 지원 로봇 분야로서, 분야별 고유 기능 수행에 대한 경험과 함께 사람과 사람이 교류하듯 상호작용할 수 있는 사회적/감정적 경험에 대한 기대가 나타나고 있다. 사용자의 기대 경험 요인은 디자인의 목표나 평가 기준으로 활용되는 것으로, 서비스 플랫폼에 대한 효과적인 적용을 위해서는 소셜 로봇의 서비스 유형별로 사용자 기대경험의 체계화가 필요하다.
연구방법
본 연구에서는 첫째, 소셜 서비스 로봇의 유형을 분류하고, 소셜 로봇에 대한 사례 조사를 통해 서비스 유형별 기능 특성을 조사하였다. 다음으로는, 설문 조사에 활용될 사용자 기대 경험 문항을 추출하기 위한 사전 조사를 진행하였다. 문헌 조사를 통해 소셜 로봇 서비스들에 대한 사용자 경험 항목을 수집하고, 탐색적 사용자 조사를 통해 수집한 사용자 기대 경험 항목과 함께 사용성 및 감성/사회성 관점으로 통합 정리하였다. 셋째, 정리된 항목에 대한 온라인 사용자 설문 조사를 실시하여, 소셜 로봇 서비스 유형별 디자인을 위한 기대 경험 속성을 확인하고, 이들에 대한 공통요인 분석을 통해 기대 경험 요인을 도출하였다.
연구결과
도출된 요인은 감성/사회성 측면에서 ‘재미있고 흥미로움’,‘연대감을 통한 고독감 해소’,‘친밀한 정서적 유대감’,‘실재감을 통한 공감성’, 그리고 사용성 측면에서 ‘지각과 인지가 쉽고 빠른 감각 인터페이스’,‘지능화를 통한 사용 맥락 맞춤 지원성’,‘이동이 편리하고 좋은 공간 사용성’,‘단순하고 자연스러운 상호작용성’,‘노동의 대체 및 생활 관리 지원성’,‘객관적이고 공평한 태도와 전문성’,‘풍부한 지식과 정보, 기능의 실시간 대응성’이 도출되어 의미를 정의하고 함의를 논의하였다. 마지막으로 서비스 유형별로 기대치가 높게 나타나는 요인을 확인하여, 서비스 유형별 디자인 시 주요하게 고려해야 할 사용자 가치로 제시하였다.
결론
본 연구는 소셜 로봇의 서비스 유형별로 사용자의 기대 경험 요인을 실증적으로 확인하였다. 도출된 사용자 기대경험 요인들은 소셜 서비스 로봇을 위한 디자인의 목표나 발상과정, 평가과정에서 사용될 수 있다. 본 연구는 소셜 로봇의 서비스 유형별 사용자 기대 경험을 체계화하여 사용자 경험 디자인의 기반을 마련하였다는 데 의의가 있다.Background
Among the face to face service fields, the social robots particularly fall into the interpersonal support field that provides individual's convenience, and the expectations from the social and emotional experience where the user can interact with the robot just like a human-to-human interaction are appearing along with the experience from its own functional performance by field. As the user expectation experience factors are utilized as the design objectives or evaluation standards, a systematization of the user expectation experience by service type of social robot is needed in order to have an effective application of the service platform.
Methods
In this research, first, the types of the social service robot have been classified and the characteristics of the functions by service type have been investigated through the social robot case studies. Next, a preliminary research(a literature investigation and an exploratory user investigation) was conducted to derive user experience attributes of the questionnaire for a user expectation experience survey. These attributes after all have been consolidated in the usability and emotional/social point of view. Thirdly, an online user survey was conducted with regards to the organized questionnaire to check the expectation experience attributes for the social robot design by service type. and the expectation experience factors have been derived through a common factor analysis.
Result
The derived factors are ‘fun and interesting,’ ‘resolving loneliness through solidarity,’ ‘intimate emotional bond,’ ‘empathy through realism’ in the aspect of the sensitivity and sociality, and ‘quick sensory interface with easy recognition perception,’ ‘contextual usage support through intellectualization,’ ‘easy movement and effective space usability,’ ‘simple and natural interactivity,’ ‘labor replacement and life management affordability’ ‘objective and fair attitude and professionalism,’ ‘abundant knowledge and information, real time functional responsiveness’ in the aspect of usability. The meanings of these factors have been defined and the implications were discussed. Lastly, the factors with high expectations have been verified by the service type and they have been suggested as important user values when designing each service type.
Conclusion
The derived user expectation experience factors can be used in the design objectives, conception process, or in the evaluation process of the social robots.