본 연구는 결항률이 우리나라 연안여객업 효율성에 미치는 영향을 분석하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 연구모형으로는 DEA-SBM과 Undesirable DEA를 사용하며, 시간변화에 따른 동태적 효율성을 측정하기 위하여 DEA-Window 방법을 결합했다. 우리나라 연안여객항로를 9개 지방청과 1개 관리단으로 구분하여 효율성 분석을 실시한 결과. SBM-Window 전 기간 효율성 평균에서 가장 효율성이 높은 곳은 제주관리단(0.816)이었으며, 그 뒤로 마산청(0.751), 동해청(0.584), 목포청(0.500)순으로 높은 것으로 나타났다. Undesirable DEA-Window에서는 마산청이 (0.813) 가장 높은 효율성 값을 나타냈으며, 그 뒤로 제주관리단(0.763), 목포청(0.628), 동해청(0.515)순으로 나타났다. 본 연구는 결항률이 우리나라 연안여객업에 미치는 영향을 정량적으로 제시하였다는데 시사점이 있다.This study aimed to analyze the effect of ferry cancellation rate on coastal ferry business. For the study model, DEA-SBM and Undesirable DEA were employed. To measure the dynamic efficiency, DEA-Window methods were combined and employed. The coastal ferry sea routes in Korea were divided into nine regional offices of oceans and fisheries and one maritime management division. The analysis results showed that the highest efficiency place in overall mean efficiency in SBM-Window was Jeju Maritime Management Division (0.816) followed by Masan (0.751) and Donghae (0.584), and Mokpo (0.500) as second, third, and fourth highest ranked places. The Undesirable DEA-Window results showed that Masan scored the highest efficiency as 0.813 followed by Jeju (0.763), Mokpo (0.628), and Donghae (0.515). This study contributed to presenting the effect of ferry cancellation rate on coastal ferry industry in Korea quantitatively.