본 연구는 우리사회 경제 이념인 신자유주의에 입각하여 여성 중심 문화 장르로 몸 관리 리얼리티 쇼에서 보여지는 여성 몸에 관한 지배 담론 생산 배경에 대한 심도 깊은 논의를 목적으로 하고 있다. 여성 몸 관리 리얼리티 TV 프로그램은 현대사회에서 정상화 범주에 속한 '착한 시민'이 되기 위해서는 자기 몸 관리가 자발적으로 행해져야 할 '문화 에티켓'이라는 형태로 포장되어 지속적으로 우리사회 지배담론으로 자리잡는데 결정적인 역할을 했다 할 수 있다. 따라서, 본 연구에서는 여성을 주요 타겟으로 하여 인기리에 국내에서 방영되었던 대표적인 몸 관리 관련 리얼리티 프로그램인 "Let me In"과 "Get It Beauty"를 분석하고 이를 토대로 몸 관리 리얼리티 프로그램이 국내 여성 중심 문화 장르로 굳건히 자리매김한 배경을 살펴봄으로써 여성 몸 관리에 관한 신자유주의적 메시지 생산 기저를 밝히고자 하였다. 분석 결과, 해당 프로그램은 한국 여성의 몸을 '끊임없이 가꾸어야 하는 대상'으로 간주하고 있었으며 이러한 담론의 생산은 결과적으로 현대사회 신자유주의 이념과 그 맥락을 함께함을 알 수 있었다.The purpose of this study is to discuss the major background of dominant female body discourses, which have been produced through Korean body-care reality TV programs, as regarded 'female-oriented pop culture' in neo-liberal society. The body-care reality TV programs have played a strong role in proliferating dominant discourses on female body and body-care, which are packed as a 'cultural étiquette' for Korean women who want to belong into the category of normalcy as a good citizen by voluntarily taking care of their bodies. In this socio-cultural milieu, this study focused more on examining the mechanism of neo-liberal messages on female body care by interrogating the behind context of two representative Korean body care TV programs "Let Me In", and "Get It Beauty". As result, Korean body care reality TV programs targeted only women have regarded the female body as an object in need of repair and this body discourse, which have shared a common thread with the neoliberal ideology in modern Korean society.