연구배경
오늘날 약국에서 판매하는 파스류 유형별 전체시장은 지속적으로 증가하고 있다. 이 중 단일성분인 케토프로펜제제 첩부제의 수요가 증가 추세로 확인되었다. 이에 반해 단일성분인 케토프로펜제제의 첩부제를 사용하는 소비자들은 뗄 때 엉겨붙거나 활동 시 말려올라가는 사용상의 불편함이 발생되어 지고 있는 것으로 나타났지만, 제약기업은 소비자의 디자인 사용성 측면에는 신경을 쓰지 못하고 있는 실정이다. 현재 약국에서 판매되는 상위 3개 제품의 케토프로펜제제 첩부제는 과거부터 현재까지 획일적인 형태와 크기로 판매가 이루어지고 있는 실정이다. 이에 본 연구에서는 소비자의 첩부제 리디자인을 통해 사용성을 개선하고자 한다.
연구방법
본 연구에서는 조사업체(엠브레인)의 자료와 판매업체(종근당)자료, 온라인 기사를 분석하여 소비자관점에서 첩부제 사용성에 대한 불편함과 첩부제가 국소부위 환부 주변에 잘 점착될 수 있도록 첩부제의 형태를 리디자인하여 개선하고, 이를 첩부제 사용경험이 있는 소비자에게 현재 판매되고 있는 제품과 개선한 제품을 테스트하고, 인터뷰를 하여, 첩부제 디자인 안을 제안한다.
연구결과
현재 1가지 타입인 직사각형 형태의 첩부제 대비 한 개의 첩부제에 두 가지 타입의 디자인을 제공함에 따라 환부의 여러 위치에 사용할 수 있어 유용한 결과가 확인되었고, 특히 가운데 타원형이 뚫린 직사각형의 타입은 무릎과 팔꿈치에 사용성이 좋았으며, 타원형의 타입은 목, 손목, 무릎 주변에 붙이기 편리하고 사용성이 좋다는 소비자의 반응을 확인할 수 있었다.
결론
소비자관점에서 첩부제 사용성에 대한 불편함과 첩부제가 국소부위 환부 주변에 잘 점착될 수 있도록 첩부제의 형태를 리디자인하여 개선하였으며, 이를 첩부제 사용경험이 있는 커피숍종사와 방분고객에게 테스트한 결과 현재 판매되고 있는 제품 대비 한 개의 첩부제에 두 가지 타입으로 나뉘어져 있어 신체의 여러 부위에 사용할 수 있는 장점과 경제성 그리고 활동 시 말려올라가는 사용성이 개선되었음을 확인할 수 있었다. 이처럼 첩부제 디자인 개선으로 현재의 소비사회에서 케펨 첩부제의 경쟁력 제고와 제품에 대한 소비자신뢰도를 올리고 케토프로펜제제 첩부제 중 경쟁우위 선상에 올릴 수 있는 가능성을 열수 있을 것으로 판단된다.Background
Recently, the over-the-counter pain relief solution industry as a whole has been seeing a growth. In the pain relief market, the demand for Ketoprofen-treated patches that are single-component products has been increasing. However, pharmaceutical companies tend to overlook consumers’ satisfaction in product usability even though there has also been an increase in the number of complaints by the consumers that are looking for adhesive pain relief patches. From our research, we have learned that the top 3 brands in the over-the-counter Ketoproten-treated patch market have been producing very similar products with a standardized patch size and shape. This research was conducted to refine the inconveniences that adhesive patch users are experiencing by re-designing the patch.
Methods
In this study, we first researched users’ dissatisfaction in terms of its adhesive property by analyzing the data from a consumer survey (conducted by Embrain), retailer (CKD Pharm) and online articles. Secondarily, we interviewed ever users who had ever experienced both market products and the new patch that was re-designed to remain on the skin better. We are suggesting the final design of a pain relief patch on the basis of the research and the reviews.
Result
Rather than offering a patch with standardized size and shape, Kefem provided two different types of patches; (1) an oval-shaped patch, and (2) a compact-sized rectangular patch with a hole in the middle. As a result, it has greatly enhanced the consumers’ satisfaction in terms of usability as the shape of the product now allows the patch to fit better to different body parts. The rectangular patch can be used on tricky spots such as a heel, knee, and elbow while the oval-shaped patch would serve the wider areas better (i.e., neck, wrist, and thigh).
Conclusion
We successfully refined the inconveniences in terms of its adhesive property by re-designing an adhesive pain relief patch. Through interviews of coffee shop staff and customer who have frequently used pain relief patches, we found that the efficacy and usability was noticeably improved when offered upgraded patches with two different shapes as they were more adjustable to each body part. It is meaningful that we found the re-designing is one of the factors that enhances consumer confidence of a pain reliefa patch and the competitiveness of the product itself in the Ketoproten-treated patch market.